A/B Testi Nedir ve Nasıl Yapılır?

Ülviye Suna

Dijital Pazarlama

A/B Testi Nedir ve Nasıl Yapılır?

A/B testi, aslında bir deneydir. Bu deneyde kontrol grubu ile 2 ya da daha fazla varyasyon ziyaretçiler tarafından değerlendirilir. Yapılan değerlendirme sonucunda da verilere bakılarak hangi varyasyonun daha iyi çalıştığına karar verilir.

a/b testi

A/B testlerini aklınızda gelebilecek herhangi bir alanda yapabilirsiniz. Web sitesi, mobil uygulama, reklamlar vb.

Dijital varlıklarınızı düşünürsek; A/B testler yardımı ile aşağıdaki unsurları test edebilirsiniz:

  • Yazıların hem kendisini hem fontunu hem de boyutunu,
  • Butonların rengini, boyutunu ve yerini,
  • Görsellerin konumu, boyutunu,
  • Bannerların büyüklüğünü ve yerleşimini,
  • Ürünlerin sayısını, farklı renk seçeneklerini değiştirerek test edebilirsiniz.

Web site ya da mobil uygulamanızın tasarımını ya da metinlerini A/B testi yardımı ile sonsuz varyasyonla test edip ziyaretçilerinizi en çok dönüştüreni tüm ziyaretçilerinize göstermeye başlayabilirsiniz.

Peki ama nasıl?

İlk önce A/B testi yapmanıza yardımcı olacak birkaç araçtan bahsedelim.

A/B Testi Araçları Nelerdir?

A/B testi yapmaya karar verdiğiniz noktada size yardımcı olacak ücretli ya da ücretsiz kullanabileceğiniz pek çok araç bulunmaktadır.

  • Google Website Optimizer: Google’ın ücretsiz olarak kullanıma sunduğu bir A/B testi aracıdır.
  • VWO / Visual Website Optimizer: Ücretli hizmet alabileceğiniz, kullanımı basit ve isminden de anlaşılacağı üzere görsel değişimler üzerine daha fazla eğilen bir araçtır.
  • Optimizely: Optimizely de VWO gibi ücretli olarak kullanabileceğiniz bir optimizasyon aracıdır.
  • Max A/B: WordPress bir site için test yapmanızı sağlayan bir eklenti.
  • Unbounce: Landing page hazırlamanızın yanı sıra hazırladığınız bu landing page’ler üzerinde test yapmanıza da imkan tanıyan bir araçtır. Ücretlidir.
  • Webtrends: A/B testi için kullabileceğiniz ücretli bir araç da Webtrends’tir.

Bunların yanı sıra kullanabileceğiniz daha pek çok farklı test aracı bulunmaktadır. Dilerseniz ücretli olan araçların demo versiyonlarını deneyerek ihtiyacınızı karşılayan birini dönüşüm optimizasyonuna başlamak için satın alarak kullanmaya başlayabilirsiniz.

A/B Testinde Dikkat Edilmesi Gerekenler

A/B Testi Öncesi

  • Test yapacağınız sayfanın günlük ziyaretçi sayısı
  • Test sonucunda arttırmayı hedeflediğiniz metriğin şu andaki dönüşüm oranı
  • Test sonucunda beklediğiniz tahmini iyileşme %’si
  • Testte kullanacağınız varyasyon sayısı

Yukarıdaki metrikleri A/B testine başlamadan önce mutlaka bir kenara not edin!

A/B Testi Esnası

  • Yaptığınız testin en az 2 hafta yayında kalmasına dikkat edin.
  • Test edilen varyasyonların yeteri kadar trafik ve dönüşüm aldığından emin olun.
  • Aynı ziyaretçiye testin farklı varyasyonlarının gösterilmediğinden emin olun.

A/B Testi Sonrası

  • Test sonuçlarını analiz edin.
  • Kendi kullandığınız analytics aracı sonuçlarını analiz edin.
  • A/B testi aracı ile analiz aracınızın verdiği sonuçları karşılaştırarak başarının gerçekliğinden emin olun.
  • Başarılı sonucu sitenizde ilgili segmente gösterilecek şekilde yayına alın.

Yorumları Oku (2)

  1. A/B testi ile yazı boyotu fontu, butunların rengi vs değiştirerek hangisi olanda daha çok ziyaretçi olduğunu anlıyoruz peki ama hepsini birden değiştirmek zararlı olabilir mi ?

    Cevapla
  2. Varyasyonları seçerken küçük değişiklikler mi yoksa büyük değişiklikleri uygulayıp test etmek gerekir?

    Cevapla

E-posta hesabınız yayımlanmayacak.