Ömer Kaçar 27 Mart 2018

Dijital Pazarlama

Dijital Çağın Etkin İş Aracı Olarak Oyunlaştırma

Oyunlaştırma ya da yaygın adıyla gamification kavramını mutlaka duymuşsunuzdur. İlk olarak aklınıza ne gelmişti? Yeni bir online oyun türü mü? Yoksa RPG olarak adlandırılan oyunların gerçek dünyaya uyarlanması mı? Çocuklara yönelik yeni bir eğitim akımı mı? RPG sevenler için üzgünüz ama oyunlaştırma bunlardan hiçbiri değil.

Hayatımıza dijital devrimlerle giren bu kavram aslında nereye çekerseniz biraz oraya geliyor. İletişim ve pazarlama kurgusu çerçevesinde düşündüğünüzde bir pazarlama trendi olarak görebilirsiniz. Ancak biz kavramı bu yazıda pazarlama boyutuyla değil, şirketlerde kullanılabilecek yönüyle ele alacağız. Bu açıdan bakıldığında, oyunlaştırmayı yeni nesil bir iş aracı olarak ifade edebiliriz. Bu pek açıklayıcı olmadı değil mi? O yüzden oyunlaştırma kavramına ve bu kavramın nasıl etkili bir şekilde iş hayatına uygulanabileceğine bakalım.

Yeni Başlayanlar için Oyunlaştırma

Oyunlaştırmanın amacı, insanları motive eden oyun dinamiklerinin iş hayatına uyarlanmasıdır. Bunu şöyle düşünebiliriz: Mesela oyun içerisinde bir görevi tamamladığınızı düşünün. Orada başarı sembolünü görünce gaza gelip bir sonraki görevi de yapmak istiyorsunuz. Hatta en parlak zırha kavuşmak için daha da gaza geliyorsunuz. Fakat iş hayatınızda böyle bir gaza gelme pek olmuyor. Aksine genellikle elinizdeki görevleri tamamlamak büyük bir yük gibi geliyor. İşte tam olarak da bu noktada oyunlaştırma devreye giriyor.

Oyunlaştırmayla Çalışma Motivasyonunuzu Yükseltin

Oyunların gaza getiren dinamiklerinin iş hayatına uygulanması, bu kavramın en temel özelliği olarak sayılabilir. Peki bu uyarlama nasıl olacak? Şirkette elinizde ışın kılıcıyla karar verme süreçlerini tartışmayacaksınız. Ya da ofiste masa, sandalye gibi engellerin üzerinden atlayarak birilerini kurtarmaya çalışmayacaksınız. Bunlar kulağa ne kadar heyecanlı gelse de oyunların bazı özelliklerini oyunlarda bırakmak herkes için daha yararlı olabilir.

Burada bahsettiğimiz liderlik tabloları, görevleri tamamladıktan sonra açılan yeni görevler gibi oyun dinamiklerini iş hayatına adapte etmek. Benzer pozisyonda çalışanlar arasında oyun dinamiğine benzer bir yarış şekli uygulanabilir. Ya da bazı görevlerin tamamlanması için iş birliği yapmanın zorunlu olduğu durumlar yaratılabilir. Burada amaç çalışanların motivasyonunu arttıracak şekilde oyun özelliklerini iş yaşamına adapte etmektir.

Gigya ve Pug Pharm, Bunchball ve Badgeville gibi oyunlaştırma sağlayıcıları rozet, görev, puan, tablo gibi araçları sıkça kullanarak insanların farklı uygulamaları kullanmalarını sağlıyorlar. Tabii oyunlaştırmanın yalnızca dijital platformlarda kullanıldığını düşünmek yanlış olur. Fiziksel dünyada da buna belki de en iyi ve en eski örnek “ayın elemanı” uygulaması olabilir.

Küçük İşletmede Etkin Sonuçlar

Oyunlaştırma, büyük işletmelerde karmaşık ve zor olsa da küçük işletmelerde oldukça başarılı çözümler sunuyor. Siz de şirketinizde çalışanlar arasında yarışmalar düzenleyerek haftanın sonunda en fazla başarı kazanana ödül verebilirsiniz. Liderlik tablosunu görünür bir şekilde sergilemek de motivasyonu artırmaya yardımcı olacaktır. Küçük şirketlerde ölçekleme daha kolay olduğu için oyunlaştırmanın uygulanması oldukça kolay olacaktır. Yeni çağa ayak uydururken oyunlaştırmayla işe başlayabilirsiniz.

Yorumları Oku (1)

  1. Oyunlaştırma (gamification), geleneksel iş modellerinin daha motive ve Gelişim odaklı olmasına imkan yanıyor. Rutin süreçleri sıkıcı halinden arındırıyor ve görevleri tamamlarken ekstra motivasyon sağlıyor. Güzel yazı. Klavyenize sağlık.

    Cevapla

E-posta hesabınız yayımlanmayacak.