Dijital Pazarlamada Hedef Kitlenin Önemi

Dijital Pazarlamada Hedef Kitlenin Önemi

İnternet günümüzde dünya üzerinde milyarlarca, Türkiye ‘de ise on milyonlarca kişiye ulaşmanın en hızlı, kolay ve ekonomik yolu. Bir ürün yada hizmet satmak isteyen kişiler internet vesilesi ile ürün yada hizmetlerini alacak kişilere kolaylıkla ulaşabiliyorlar. Fakat bu uçsuz bucaksız dünyada sizin ürün yada hizmetinizi alma potansiyeline sahip kişiler olduğu kadar, ürününüz yada hizmetiniz ile ilgilenmeyen veya ilgilense dahi alamayacak olan kişilerde var. Bu doğrultuda bir hedef kitlesi oluşturmalı ve o hedef kitleye yönelik dijital pazarlama yapmalısınız.

Peki hedef kitlemizi nasıl oluştururuz ve bu kitleye hangi dijital pazarlama yöntemleri ile ulaşabiliriz buna bakalım.

Hedef Kitle Oluşturma

Hedef kitlesi oluşturmada dikkat edilmesi gereken unsurlar, hitap ettiğiniz kitlenin yaş, cinsiyet, ilgi alanı ve alım gücü gibi unsurlardır. Örneğin makyaj ile alakalı ürünler satan bir firma iseniz 16 yaş üstü bayanlar sizin hedef kitlenizdir. Aynı şekilde erkek bakım ürünleri satan bir firma iseniz, 16 yaş üstü erkekler sizin hedef kitlenizdir.

Elbette hedef kitleniz bu haliyle bile geniştir ve onu ne kadar daraltırsanız o kadar az maliyet ile çok kazanç sağlarsınız. Dolayısıyla satış yaptığınız kanal sadece internet ise bu sefer kredi kartı sahibi olma yaşı 18 olması nedeniyle hedef kitleniz 18 yaş üstü demektir. Bu gibi unsurları göz önünde bulundurarak hedef kitlenizi daha da daraltabilirsiniz.

Bunun yanı sıra hedef kitlesi oluşturmanızda en iyi diğer yöntem sizden ürününüzü yada hizmetinizi alan kişilere dair verilerdir. Bu veriler vesilesi ile sizden en çok ürün yada hizmet alan kişilerin yaşını, cinsiyetini, ikamet ettiği yeri ve benzeri bilgileri analiz ederek çok daha sağlıklı bir hedef kitlesi oluşturup, o yönde pazarlama yapma imkanına sahipsiniz.

Hedef Kitleye Ulaşmada Sosyal Medya

Facebook hedef kitleye ulaşmada en ideal sosyal medya platformudur. Bunun nedeni kişilerin yaş, cinsiyet, ikamet ettiği bölge, ilgi alanı ve daha bir çok alanda kişisel bilgilerini tutuyor olmasıdır. Dolayısıyla facebook ‘ta verdiğiniz reklamları sizin hedef kitlenizin göreceği şekilde düzenleyebilir ve bu sayede nokta atışı diyebileceğimiz bir dijital pazarlama yapabilirsiniz.

Facebook ‘un resmi reklam programı dışında, on binlerce hatta yüz binlerce takipçiye sahip facebook sayfalarına reklam verme imkanına da sahipsiniz. Bu noktada da çok önemli iki unsura dikkat etmek gereklidir;

Birincisi o sayfanın ziyaretçilerinin tamamen organik ziyaretçilerden oluşması çok önemlidir. Çeşitli yöntemler ile sahte beğeni alan facebook sayfaları, gerçek kişiler ile dolu facebook sayfaları değildir. Dolayısıyla o sayfalarda yapılan reklamlar hiç bir işe yaramaz. Bunu anlamanın en ideal yolu, sayfalarda yapılan paylaşımların beğeni, yorum ve paylaşım oranlarıdır. Eğer bir facebook sayfası on binlerce beğeniye sahip olup, yaptığı bir paylaşım saatler geçmesine rağmen sadece bir kaç kişi tarafından beğenilmiş ise bu çok ciddi oranda o sayfayı beğenen kişilerin gerçek kişilerden oluşmadığı anlamına gelir.

İkinci önemli unsur ise sayfayı takip edenlerin ortalama yaşıdır. Bir çoğumuzun şahit olduğu üzere facebook ‘ta bir çok caps ve güldürme amaçlı sayfalar çok ciddi beğenilere sahiptir. Lakin bu tarz sayfaların çoğu henüz 18 yaşına gelmemiş gençler ile doludur. Bu da sayfanın hitap kitlesinin alım gücünün olmadığını, dolayısıyla sizin ürün yada hizmetinizi satmanız konusunda çokta verimli sonuçlar alamayacağınızı gösterir.

Facebook ‘un yanı sıra Twitter ve Instagram ile de dijital pazarlama imkanına sahipsiniz lakin bu sosyal platformların henüz gelişmiş ve firmaların rahatlıkla pazarlama yapabileceği bir reklam programı bulunmamaktadır. Bu nedenle tek seçenek Twitter ve Instagram ‘da fenomen olan hesaplara reklam vermenizdir, ki facebook sayfalarında olduğu gibi ilgili hesapları takip eden kişilerin analizini iyi yapmanız gereklidir.

SEO ve SEM ile Hedef Kitleye Ulaşma

SEO yani arama motoru optimizasyonu, SEM yani arama motoru pazarlaması yöntemleri ile yaş, cinsiyet, ilgi alanı gibi önemli bilgilerin kesinliği yoktur. Zira kişiler Google hesabı oluştururlar, bu hesaplarda bir şekilde bilgilerini girerler fakat genelde o hesap hep açık kalır ve o hesap üzerinden bir çok farklı kişi arama yapar. Sadece bölgesel konularda sağlıklı bir bilgi söz konusu olabilir. Dolayısıyla hedef kitlenize yönelik sağlıklı bir dijital pazarlama yapmak kolay değildir.

SEO ve SEM daha çok, direkt olarak sizin ürün yada hizmetinizi arayanlara ulaşmanız açısından idealdir, ki bu hedef kitleye yönelik pazarlamadan daha fazla etkili olabilir. Bu nedenle sizin ürün yada hizmetiniz ile alakalı nokta atışı denebilecek anahtar kelime çalışması yapılması, bu anahtar kelimeler için kaliteli bir SEO ve SEM çalışması yapılması gerekmektedir.

İnternet Siteleri ile Hedef Kitleye Ulaşma

Çoğu internet sitesi belli kategorilerde yayın yapmaktadır. Teknoloji, sağlık, spor ve daha bir çok alanda içerikler sunmaktadır. Bu internet sitelerini takip eden kişilerin dolaylı yoldan o içerikler ile ilgilendiği anlamına gelir. Dolayısıyla siz teknoloji ile alakalı bir ürün yada hizmet sunuyor iseniz teknoloji sitelerine, sağlık ile alakalı bir ürün yada hizmet sunuyor iseniz sağlık sitelerine banner reklam yada tanıtım yazısı verebilirsiniz.

Ayrıca bu siteleri takip eden kişilerin yaş, cinsiyet gibi bilgilerini analiz ederek de hareket etmeniz mümkün. Örneğin siz erkek bakım ürünleri yada hizmeti satan bir firma iseniz, sizin ile hiç alakası olmamasına karşın, sırf hedef kitleniz erkek olması nedeniyle ve ağırlıklı olarak erkeklerin futbol ile ilgilenmesi nedeniyle bir futbol sitesine banner reklam yada tanıtım yazısı verebilirsiniz. Elbette site içerisinde yapılan yorumları inceleyerek de o sitenin ağırlıklı olarak ziyaretçi kitlesi hakkında fikir sahibi olmanızda ve ona göre karar vermenizde fayda var.

Bunun yanı sıra çok ciddi ziyaretçilere sahip genel haber sitelerinin ana sayfasına reklam vermektense, o sitelerin sadece size hitap eden kategorilerine yönelik reklam vermeniz çok daha isabetli olacaktır.

SONUÇ

Gelişi güzel, sırf pazarlama yapmak için yapılan dijital pazarlamalar çoğu zaman yüksek maliyetlere ve bunun akabinde düşük kazançlara neden olur. Bu nedenle ideal olan, bir hedef kitlesi oluşturmak ve o hedef kitleye nasıl ulaşacağınızı, ulaştıktan sonra ürün yada hizmetinizi alınmasını sağlamak için nasıl ilgi çekeceğinizin çalışmasını çok iyi yapmanız gereklidir.

Bir önceki yazımız olan Ürün Satışında Pazarlamanın Önemi başlıklı makalemizde Dijital Pazarlama Önerileri ve Pazarlama Stratejisi hakkında bilgiler verilmektedir.

Dijital Pazarlama İle İlgili Diğer Yazılar

Yorumlar (0)

Bir Cevap Yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak.