Girişimlerin Kapanmasında SEO Etkisi

Girişimlerin Kapanmasında SEO Etkisi

Şu aralar oldukça gündemde olan büyük girişimlerin kapatılması konusunu farklı bir bakış açısı ile ele almak istedim. Dev yatırımların bu şekilde birden kapanması herkes de şok etkisi yaratıyor. Bu kapanmaların altında birçok sebep yatmakla birlikte, bunlardan bir tanesi olan SEO etkisini irdelemek istiyorum.

Bir girişim projesi hayata geçirildiğinde ilk iş tabi ki reklama yüklenmek oluyor, projenin mümkün olduğunca tanınması ve marka bilinirliğinin oluşturulması adına. Gerek online gerek offline reklam mecraları elden geldiği kadar kullanılmaya çalışılıyor. Adwords’e, Facebook’a, açık hava reklamlarına büyük bütçeler ayrılmaya başlanıyor. Fakat bu reklam mecralarında Adwords’ten Facebook’tan çok daha önemli olan bir kısım atlanıyor. SEO SEO’nun en fazla verimlilik sağlayan pazarlama yapısının ana inşaası olduğunun bilincinde olmayan girişimciler, ne yazık ki SEO çalışmalarına yeterli yatırımı yapmıyor. Hal böyle olunca da özellikle karlılığı yüksek olmayan ürünlerde pazarlama giderlerini karşılayamama gibi büyük bir sorun ortaya çıkıyor ve sonunda beklenmeyen sonuçlarla karşılaşılabiliyor.

Organik sıralamalarda çıkamayıp kendini Adwords gibi yüksek maliyetli mecraların kollarına bırakan firmalar zamanla yüksek CPC fiyatları ve rekabetle baş edememeye başlıyor. Artan reklam maliyetleri edilen kardan gün geçtikçe yemeye başlıyor.

Oysaki daha düşük bütçelerle daha etkili sonuçlar, sağlıklı SEO çalışmaları ile elde edilebilir. Günümüzde birçok firma yaptıkları SEO çalışmaları ile verimliliklerini, düşük maliyetlerle büyük ölçüde arttırmıştır. Bunun birçok başarılı örneği bulunmakta, Tchibo gibi Ekol gibi. Tchibo SEO çalışmaları ile cirosunda %224 gibi bir oranla muazzam artış sağlamıştı mesela.

Şimdi konuyu daha net anlatabilmek adına görsellerle destekleyerek Tazedirekt’in SEO çalışmalarına yeteri kadar önem verilmediğini karşılaştırmalı örnekler ile açıklamak istiyorum;

tazedirekt.kapandi

Bu görüntüden de anlaşıldığı üzere Tazedirekt’e gelen arama trafiğinin %60’ı organik aramalardan gelirken %39’u ise ücretli aramalardan gelmiş. Buradan Adwords’e bayağı bir reklam harcaması yapıldığını görebiliriz.

Bir de yine aynı sektörden farklı bir site olan memlekettengelsin.com’un arama trafiğini görelim isterseniz;

tazedirekt-kapandi1

Bu grafiği incelediğimizde ise arama trafiğinin %95 gibi büyük bir oranı organik aramalardan gelmekte. Ücretli aramalar ise bu payın sadece %4’ünü oluşturmakta. Buradan bu sitenin SEO çalışmalarına önem verdiğinini ve organik aramalardan yüksek bir trafik sağladığını düşünebiliriz. Düşük bir bütçe ile de trafiği Adwords reklamlarıyla desteklemiş.

Diğer SEO metriklerine de şöyle bir göz atalım isterseniz. Meta etiketleri de büyük önem taşımaktadır. Sitenizdeki sayfaların başlık ve açıklama metinlerinin de ilgili sayfaya ait olacak şekilde olması ve birebir şekilde bu açıklamaların geçmesi gerekmektedir. Tazedirekt’in bu konu birkaç sayfasını inceleyecek olursak;

tazedirekt-neden-kapandi

Yukarıdaki görselde “İçecek” kategorisine ait title ve description içerikleri yer almaktadır. Sayfaya ait title ve description etiketleri optimize bir şekilde görünse de içerik olarak birbirinden tamamen zıt şekilde görünmektedir. İçecek kategorisinin description etiketi sayfa içerisinde yer alan içecekler ile ilgili açıklamanın yer verilmesi şeklinde olmalıdır. Ancak görselde göreceğimiz üzere description etiketi “Bebek Mamaları” ile alakalı olup tamamen alakasız durumda görünmektedir. Bu durum hem kullanıcı hem de özellikle Google nezdinde oldukça olumsuz bir durumu beraberinde getirmektedir.

tazedirekt-neden-kapandi1

Yine sitedeki bir diğer kategoriyi inceleyecek olursak “Bebek Ürünleri” kategorisine ait sayfanın title ve description etiket yapısında etiket yapıları optimize şekilde görünse de title etiket yapısı uygun ancak description etiketi “Bebek Ürünleri” ile alakalı olması gerekirken “Hazır Yemek” ile alakalı olduğu görülmektedir.

Sitenin backlinklerini inceleyecek olursak;

tazedirekt-neden-kapandi2

Yukarıdaki grafikte görüleceği üzere sitedeki ürünler yerine alakasız anahtar kelimeler hedeflenmiş olarak görülmektedir.

tazedirekt-neden-kapandi3

Ayrıca yukarıdaki backlink grafiğinde görüleceği üzere backlinkler 18k seviyelerinden 1k seviyelerine düşüş göstermiştir. Bu denli ani ve yüksek sayıda backlink kayıplarının organik anlamda çok fazla olumsuz etkisi bulunmaktadır. Bu durum Google’ın ceza vermesine kadar ciddi sorunlara yol açabilir.

Burada girişimlerin kapanmasının sebebinin %100 SEO olduğunu değil kötü gidişata, bu çalışmalara yeterli önem verilmemesinin de etkisinin olduğunu anlatmak istedim. Kısaca özetlemek gerekirse bazı büyük girişimler trafiğinin büyük bir kısmını ücretli trafikten sağlama yoluna gidip SEO çalışmalarını göz ardı edebiliyor. Bu durum da şirketin karlılığını her geçen gün artan reklam maliyetleri sebebiyle azaltabiliyor. Unutulmamalı ki kaliteli ve daha az maliyetli trafiğin sürekliliğini sağlayan en önemli çalışmalardan biri SEO’dur. Ne yazık ki çoğu girişimci ve firma sahipleri SEO’nun pazarlamadaki öneminin farkında olmamakta ve bundan dolayı da gerekli yatırımı bu alana yapmamakta. Başarılı proje elde etmek adına önce sağlam ve sürekli SEO çalışması yapılmalı ardından destekleyici diğer reklam platformlarına başvurulmalıdır. Böylelikle hem SEO hem diğer reklam mecraları birbirlerini olumlu yönde destekleyerek daha hızlı ve daha az maliyetle verimlilik sağlayacaktır.

Siz de girişimlerinizde yatırım getirisi en yüksek pazarlama stratejisi olan SEO çalışmalarını uygulayarak karlılığınızı kalıcı olarak maksimuma çıkartabilirsiniz.

Bir önceki yazımız olan E-Ticaret Sitesine Sahip Olma Yöntemleri başlıklı makalemizde E-ticaret Paketleri, E-ticaret Sitesi Alma ve E-ticaret Sitesine Sahip Olma hakkında bilgiler verilmektedir.

GirişimcilikSEO İle İlgili Diğer Yazılar

Yorumlar (8)

  1. kesinlikle doğru bir analiz seo çalışmalarına gerekli yatırımı vermeyip %34 gibi yüksek bir rakam ile müşteri çekmesi ve ayrıca bunların sadece siteyi tıklamaları yetiyor alış veriş yapmama oranlarını hesaplayınca hiçde küçümsenmeyecek bir rakam yani %66 yı %34 tüketip bitiyor…

    Cevapla
  2. İşin enteresan tarafı Aslanoba daha 2 ay önce “2016 ‘da 7 kat büyüme hedefliyoruz” diye açıklama yapmış. 2 ay sonrasını ön göremeyerek bu şekilde açıklamalar yapan Aslanoba ‘nın, bilişim sektörünün isim sahibi yatırımcısı olması da enteresan. Kapanmaya dair mesajlarında “2014 yılında kurulduk, inandık, büyüdük…” yazmaları, kapanma gerekçesi olarak da piyasa koşulları ve operasyonel dengeleri göstermeleri oldukça ironik.

    Bu tarz batan girişimlerin açıklamalarında, açık, net ve dürüst bir şekilde “biz bu işi başaramadık arkadaşlar. SEO ‘ya ve diğer unsurlara göstermemiz gereken hassasiyeti gösteremediğimiz için kapanmak zorunda kaldık” yazan açıklamalar ne zaman göreceğiz acaba…

    Cevapla
  3. Çok keyifsiz bir durum Tazedirekt,in başına gelenler. Sosyal mecralarda duyduğum anda web sayfalarını hemen analiz ettim. Tam bu konu hakkında bir içerik hazırlıyordum. Ancak benden çok daha hızlı davranmışsınız. Buradan yeni projelere adım ataçak girişimcilere seslenmek istiyorum SEO etkin bir şekilde sağlarsanız emin olun sosyal medya mecralarına yaptığınız büyük yatırımları ciddi oranda kısmanız işten bile degil. Ve kalıcı geri dönüşüm elde etmeniz ve aksiyon almamanız imkansıza yakın.

    Cevapla
  4. Boyle bir çıkarım çok gerçekci değil aralarında %30 luk bir fark var bu sebepten dir demek yanlış bir analiz olur etkisi vardır demek daha dogru olacaktır.

    Cevapla
  5. Yazınız SEO açısından güzel bir yazı olmakla birlikte, Adwords giderlerinin bu kapanışın ana nedenlerinden biri olduğuna şahsen ihtimal vermiyorum. Asıl sorun gerçekten operasyonel olarak niş bir e-ticaret sitesinin katlanabileceğinden çok daha büyük bir yükün altına girmiş görünüyorlar. SEO çalışmasının özellikle on-site kısımdaki hatalar güzel bir örnek olmuş. Sitenin backlink kalitesi aslında kötü gözükmüyor. Ani düşüş konusunda haklı olsanız da, konuyu biraz daha incelemek lazım sanki. Bu tip irdelemeler SEO açısından çok yararlı oluyor, tekrar teşekkürler.

    Cevapla
  6. Firmanın çalışanı, domainin sahibi olmadan yapılabilecek en güzel değerlendirme yazısı ve referans kaynağı olmuş ellerinize sağlık. Aslanoba yatırımını başka bir yerde değerlendirmek için siteyi kapatmış olsa bile case study açısından ve vizyon katması açısından oldukça etkileyici bir yazı olmuş. Tüm firmaların ders çıkarabileceği bu tür yazı ve değerlendirmeleri paylaştığınız için teşekkür ederim. SEO şöyle böyle yapılır diye ders vermek yerine case study’ler üzerinden vizyon katmak çok daha değerli. Devamını bekliyoruz.

    Cevapla
  7. Tazedirekt SEO konusunda bir kac ay destek verdim ancak dediklerimi pek yapmadilar asil kapanma nedeni budur. Dediklerimi yapmalari lazimdi. Uzulmedim.

    Cevapla
  8. Sevgili webtures ailesi,
    Oncelikle bu yaziyi hazirladiginiz ve bizi ustun bilgilerinizle zenginlestirdiginiz icin tum sektor adina tesekkur ederim.

    Keske tum ajanslar ve danismanlar sizin gibi bilgilendirici yazilar yazarak sektoru yukari cekse.

    Adwords maliyetleri konusunda cok haklisiniz. Harcanan pazarlama butcesinin %20 sini SEO icin harcasalardi simdi cok daha buyuk hacimli trafikleri olurdu.

    Son olarak sormak istedigim bir konu var. Adwords tiklama basina maliyetleri 50 kuruslardan 8 kuruslara dusuren danismanlar varmis. Bunu nasil yaptiklari hakkinda bir calisma yapmaniz mumkun mu ?

    Sevgiler saygilar,

    Cevapla

Bir Cevap Yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak.