Google Tag Manager (GTM) Nedir?

Dijital pazarlamanın en önemli metriklerinden biri olan dönüşüm, web sitesini ziyaret eden kullanıcıların istenilen davranışları gerçekleştirmesi olarak açıklanabilir. Beklenen dönüşümün gerçekleşip gerçekleşmediğinin anlaşılması için ise pek çok analiz aracı kullanılır. Bu araçlar içerisinde en yaygın kullanılan ve etkisi büyük olan Google Tag Manager entegrasyonu, web sitesini ya da mobil uygulamasını ziyaret eden kullanıcıların davranışlarını gözlemler ve elde edilen verileri analiz eder. Bu sayede eksikler belirlenerek pazarlama faaliyetleri revize edilir.

Google Tag Manager ile hedef kitleye erişim için etiket oluşturulur ve bu etiketler web sitesi içeriklerine eklenir. Bu sayede hedef kitlenin geri dönüşümü takip edebilir hale gelir ve tekrar kontrollü bir pazarlama gerçekleştirilir.

Google Tag Manager Ne İşe Yarar?

Google Analytics ve Google Ads ile entegre bir şekilde çalışmak için kullanılan Google Tag Manager, sadece web sitesi ziyaretçilerinin istatistiklerini detaylı olarak takip edilmesine yardımcı olmaz. Aynı zamanda gerçekleştirilen tanıtım ve reklam faaliyetlerinin dönüşümlerini yorumlamaya da katkıda bulunur.

Tamamen ücretsiz bir araç olarak bilinen Google Tag Manager, tek bir hesap ile çok sayıda web sitesinin kontrol edilmesine olanak sağlar. Ayrıca aynı anda aracın birden fazla fonksiyonu rahatlıkla kullanılabilir özelliktedir.

Hem web siteleri hem de Android ve iOS uygulamaları için kullanılabilen Google Tag Manager aracı;

  • Web sitesine eklenen scriptlerin ve etiketlerin tek bir yerden yönetilmesini sağlar.
  • Hangi etiketlerin hangi durumlarda tetikleneceğini düzenler.
  • Hem Google ürünlerinde hem de Criteo, Crazy Egg gibi 3. parti toolların entegrasyonlarında rahatlıkla kullanılır.
  • Web sitesindeki etiketlerin düzenli olmasını sağlar ve karışıklığı önler.

Google Tag Manager Nasıl Çalışır?

Tek bir etiket üzerinden çalışan Google Tag Manager, oluşturulan etiketin web sitesinin bütün sayfalarına eklenmesini sağlar. Sonrasında ise 3. parti etiketler gibi diğer eklenmesi gereken bütün etiketler Google Tag Manager hesabı sayesinde siteye sorunsuz bir şekilde eklenir. Unutulmamalı ki, GTM ile hem web siteleri hem de mobil uygulamalar için etiket oluşturulabilir ve istenilen yerlere bu etiketler eklenebilir.

Google Tag Manager Hangi Unsurlardan Oluşur?

Web sitelerindeki ve mobil uygulamalardaki dönüşümün takibi için yadsınamaz bir öneme sahip olan Google Tag Manager, 3 ana unsurdan oluşur. Bunlar şu şekilde sıralanabilir:

  • Etiket: Genel olarak JavaScript içeren kodların web sitesine eklemesini sağlayan etiket, dönüşümün takip edilmesinde büyük rol oynar. Öncelikle Google Tag Manager hesabı üzerinden Container oluşturulur. Ardından ise istenilen etiketler eklenir. GTM ile custom html etiketleri de desteklenir.
  • Tetikleyiciler: Oluşturulan etiketlerin ne zaman, hangi koşulda ekleneceğini belirleyen tetikleyiciler, geri dönüşümlerin daha rahat analiz edilmesine yardımcı olur. Bu amaçla tetikleyiciler sadece belirli sayfalara yerleştirilir.
  • Değişkenler: Değişkenler tetikleyicilerin koşullarının yönetilebilmesi amacıyla kullanılır. Bu sayede etiket yöneticisi hesabında birçok değişken belirlenir ve bu değişkenler standart olarak tanımlanır.

Google Tag Manager Kurulumu Nasıldır?

Google Tag Manager kurulumu oldukça pratik ve basit bir süreçtir. Adım adım yapılması gerekenler ise şu şekilde sıralanabilir.

  • Google Tag Manager aracı üzerinde Google hesabı ile oturum açılır.
  • Etiket eklenmesi planlanan bütün web siteleri ve mobil uygulamalar için profil oluşturulur.
  • Google Tag Manager snippet kodu web sitesindeki <body> etiketinin hemen ardına eklenir.
  • Google Tag Manager panelinde yer alan “yeni etiket oluştur” seçeneği tercih edilir. Böylece Google Analytics ve Google Ads entegrasyonu sağlanır.

Google Analytics ile Google Tag Manager Arasındaki Fark Nedir?

Google Analytics, web sitesinin trafiği ile ilgili raporların ve istatistiklerin olduğu bir hizmettir. Web sitesini kaç kişinin gördüğünden hangi web tarayıcısını kullandığını ya da hangi sayfaların popüler olduğuna kadar site ile ilgili bilgileri verir. Bunun için sayfalara etiket konur. Bu etiket, web sitesini ziyaret edenlerin tarayıcısında çalışması yanı sıra Google Analytics sunucularına da şu anda sayfanın ziyaret edildiğini bildiren bir Javascirpt kodudur.

Mesela; web sitenizde kaç kişinin belli bir özelliği kullandığını bilmek isteyebilirsiniz. Bu tarz istekler için etiketlere ihtiyacınız vardır. Bazen de etiketlerin bir düğmeye tıklandığında ya da sitedeki bir özelliğin kullanıldığında tetiklenmesini de isteyebilirsiniz.

Google Tag Manager ise, etiketlerin ne zaman tetiklenmesi gerektiğine ilişkin kuralların tanımlanmasına izin veren bir hizmettir. Bununla karmaşık etiketlerinizi kolaylıkla yönetebilirsiniz. Ayıca etiketlerinizi de test etmenize yardımcı olur.

Google Tag Manager ile Google Analytics Nasıl Kurulur?

Google Analytics kurulumu için sırasıyla yapılması gereken işlemler şu şekildedir:

  • Google Tag Manager hesabı açılır ve ana sayfa üzerinde yer alan yeni account sekmesine tıklanır. Ardından hesabınızın adı ve eklenecek olan web sitesinin URL’si belirtilerek yeni hesabı oluşturulur.
  • Oluşturulan hesabın ardından bir kod alınır. Bu kod, web sitenizin tüm sayfalarına eklenir.
  • Ardından Google Analytics‘te oturum açılır ve hesabının yönetici bölümünde yer alan yeni hesap ekle sekmesine tıklanır.
  • Buraya kontrol edilmek istenen web sitesinin bilgileri eklenir ve böylece Google Analytics kodu temin edilir.
  • Bu kod ile Google Tag Manager hesabında etiket oluşturulur. Etiket oluştururken ana sayfadaki yeni etiket sekmesine tıklanır ve etiket ayarları düzenlenir.

 

İlk Yorumu Sen Yap

E-posta hesabınız yayımlanmayacak.