Kişisel Verilerin Korunması ve Dijital Pazarlama

Hasan Yüksektepe

Dijital Pazarlama

Kişisel Verilerin Korunması ve Dijital Pazarlama

İnsan hakları arasında önemli bir yeri olan ve herkesçe kabul gören mahremiyet hakkı, kişilerin belki en çok sorun yaşadığı haklardan biri olarak önümüzde duruyor. Özellikle internetteki kişisel verilerimizin kullanılması için kişi ve kurumlara güvenmek zorunda kalırken mahremiyet hakkımızı da bu güvene emanet ediyoruz.

Bu veriler geliştiriciler için ciddi bir öneme sahip. Bu sebeple verilerinizi kullanacak her kurum adına sizden bu verileri kullanma izni isteniyor. Bu izni verirseniz sizin için daha kaliteli ve daha kesin sonuçlu hizmetler sunulabiliyor. Örneğin, olur olmaz reklamlarla karşılaşmıyorsunuz, ilgi alanınız dışında bir içeriğe denk gelmiyorsunuz, mailleri okumadığınız yazılımlar tarafından anlaşıldığında mail bültenlerinden otomatik olarak çıkıyorsunuz. Ya izin vermediğiniz halde bu verileri kullananlar?

Kişisel Veri

Kişisel Veriler Nasıl Korunuyor?

Bu tür durumları teftiş etme, yargılama ve cezalandırma yöntemleri her ülke tarafından kanunlaştırılıyor. Türkiye de dijital dünyanın gelişmesi ile birlikte gelişen, son tertibinin 7 Nisan 2016’da yayımlandığı 6698 sayılı Kişisel Verilerin Korunması Kanunu (KVKK) ile bu işlemleri yürütüyor.

KVKK’nin Getirdiği Yükümlülüklerin Bazıları Neler?

  • Kanunda en çok, kişisel verilerin herhangi bir sebeple işlenmesi için bu sebebin açıkça belirtilmesi, hukuka uygun, şeffaf ve adil olması ve veri sahibinden açıkça izin alınmış olması gerektiği göze çarpıyor.
  • Ayrıca bu verilerin yetkisiz kullanılmasını ve hatta kaybolmasını engellemek için her türlü teknik tedbirin alınması, bu tedbirin alındığının da gösterebiliyor olması çok önemli.
  • Veri sahibinin bu izinleri dilediği zaman geri çekebiliyor olması, tamamen silebilmesi ve bu izni geri çekmenin izin vermek kadar kolay olması da vurgulanan şartlar arasında bulunuyor.
  • Çocukların kişisel verileri de belirli şartlar altında işlenebiliyor. Ancak bunun için bir yaş sınırı bulunuyor; 16 yaşın altındaki çocukların verileri işlenemiyor. Üstelik çocuk verilerinin işlenebilmesi için çocuktan değil, velayet hakkı bulunan kişiden izin alınması gerekiyor.
  • Cinsel yaşam, siyasi görüş, dini veya felsefi inanç, genetik veri, biyometrik veri gibi özel kategorideki kişisel verilerin işlenebilmesi ise oldukça sınırlı şartlarda mümkün oluyor.

KVKK Kimleri Etkiliyor?

KVKK tüm şirketleri, tüm devlet kurumlarını, kısaca tüm veri işleyen ve bu verileri belirli özel sebepler dışında kullanan gerçek veya tüzel kişileri etkileyen bir kanundur.

Arama Motoru

Kişisel Verilerin Korunmasının Dijital Pazarlamaya Etkileri Neler Olacak?

Bisiklet almayı düşünüyorsunuz. Bir e-ticaret sitesine bilgi edinmek için girdiniz ve bisiklet listesine baktınız. Bam! Bisikletlerle ilgilendiğiniz anlaşıldı ve bir süre reklamlarda çoğunlukla bisiklet göreceksiniz.

Bu senaryoyu birçok kez yaşamışsınızdır. Size kimse açıkça sormadı; bu sayfaya girdiğinizi üçüncü taraflarla paylaşmama izin veriyor musunuz? Gizlilik Politikası adında, en altta ufacık bir link ile gidilen bir sayfada, bu sitede gezinerek buna izin verdiğiniz yazıyordu. Artık bu yeterli değil.

Veri toplayan ve işleyen web siteleri, bu verileri işleyeceğine dair sizi açıkça bilgilendirmekle yükümlü olacaklarından sayfanın kolayca görünen belirli yerlerine “Gizlilik ve Çerez Politikamız hakkında bilgi almak için tıklayınız” gibi yönlendirmeler koyuyorlar. Bu sayfalarda verilerinizin işlenmesini nasıl yöneteceğinizle ilgili bilgilendirmeler bulunuyor.

Veri yönetiminin tamamen veri sahibinde olması da dijital pazarlamada sıkça kullanılan “ilgi alanları, telefon numarası, mail adresleri” gibi verilerin daha sınırlı işlenebilmesine sebep olacaktır. Böylece “SEO” ile ilgili bir blogda ilgi alanınız olan “bisiklet” reklamını görme sıklığınız önemli ölçüde azalıyor ve nokta atışı reklamcılık zorlaşıyor.

SEO, herhangi bir kişinin kişisel verilerini işlemeye ihtiyaç duymadan en doğru kullanıcıya ulaşmamızı sağlayan bir dijital pazarlama yöntemiyken diğer tüm reklam türlerinde sağlıklı çalışılabilmesi için kişisel verilerinizi işlemeye ihtiyaçları vardır. Bu verilerinizi almaları için ise sizin bizzat onay vermeniz şarttır. Hatta hangi bilginizi hangi işlemler için kullanabileceklerini dahi ayrı ayrı onaylamanız gerekiyor.

İlgisiz bir sektörde nokta atışı reklamın zorlaşması, SEO’nun önemini oldukça artıracaktır. Kullanıcılar, ilgilendikleri her konuda arama motorlarına müracaat ediyor ve en ilgili içeriği, en performanslı ürünü, en yararlı hizmeti bulmayı umuyorlar. Ve bunun için kişisel verilerini paylaşma zorunluluğu duymuyorlar.

Bu noktada web sitenizin ilgi alanlarına göre en etkili anahtar kelimelerde arama motorlarında üst sıralarda olması, sizin için en etkili ve nokta atışı reklam yöntemi olacaktır.

Kişisel Verilerin Korunması Kanunu ile 2 sektör belirgin bir ivme kazanacak SEO ve İnfluencer Marketing!

Yorumları Oku (1)

  1. Sinan Akova

    GDPR, DOOH(Dijital ev dışı ekran networkleri) reklamcılığının büyümesini nasıl artıracak?
    Bir göz açıp kapayınca bunun dijital pazarlamacıların pazarlama planlarında DOOH’yi yani dijital ev dışı reklam yöntemine karşı algılarını da değiştirecek. 25 Mayıs’ta yürürlüğe girecek Genel Veri Koruma Yönetmeliği ile şirketlerin tüketicilerin kişisel bilgilerini ve internet tarama alışkanlıklarını kullanma şekilleri daha da zorlaşacak ve dijital pazarlamacılar için önemli değişikliklere neden olacak. Anonim bilgi doğrultusunda DOOH mecra kullanımlarında ciddi artışlar gözlemleyeceğiz.

    Cevapla

E-posta hesabınız yayımlanmayacak.