Marka ve SEO Uzmanı Gözünden SEO Planlaması

SEO çalışmalarının genel ana amacı, organik olarak marka bilinirliği desteklemek ve siteye trafik sağlamaktır. SEO uzmanları çalışmalarını ve stratejilerini genellikle bu yönde geliştirir. Bu durumda markaya trafik geliyorsa doğru bir strateji izlenmiş, ancak etkileşim ya da satış yaratmıyorsa marka açısından hedefe ulaşılamamıştır. Peki marka ve uzman gözüyle SEO çalışmaları nasıl ele alınmalıdır?

Markalar reklam çalışmalarına ciddi bütçeler ayırmaktadır. Bu bütçeler genelde sene başında ya da sonunda netleştirilir. Ads ve diğer reklam çalışmalarına ciddi oranda ödemeler yapıldığı için kalıcı çalışmalar yapılması adına SEO hizmeti almaya karar verirler ve ajans arayışına girerler.

Organik sonuçlar, referanslar ve uzun araştırmalar sonucu görüşmeye davet edilecek markalar tespit edilir ve görüşmeye çağrılarak taleplerine en uygun çözümleri sunan ajansı tercih ederek çalışmalara start verilir.

Peki start verildikten sonra çalışma süreci nasıl işler?

Hizmet verecek ajans, marka için bir proje yöneticisi ataması yapar ve tüm iletişimi ilgili uzman sağlar. İlk etapta SEO uzmanı, siteyi checkup sürecine dahil ederek online olarak geçmişte yapılmış tüm stratejileri araştırır, öğrenir ve içerisinde bulundukları dönemdeki güncel algoritmalara yönelik yeni bir strateji kurgular.

Bu kurgu genellikle ilk etapta sitede mevcut olan kritik SEO hatalarının giderilmesi ve mevcut yapının hem arama motorları hem de kullanıcılar açısından geliştirilmesini kapsar. Bu doğrultuda sitenin maksimum verimi alarak grafiğin sürekli artarak devam edeceği bir trafik elde etme stratejisi uygulanır. Peki bu her zaman doğru bir strateji midir?

SEO Uzmanı Nasıl Düşünür, Nasıl Düşünmeli?

SEO uzmanları genellikle sadece trafik artışı, kelime pozisyon artışı hedefi ile çalışmalarını sürdürür. Tabi bu durum marka KPI’ları doğrultusunda değişiklik gösterebilir. Fakat, kullanıcı ve arama motoru botlarını göz ardı ederek yapılan ve uygulanan her strateji maksimum verimi sağlamayacaktır.

Örneğin bir e-ticaret sitesi ne kadar trafik alırsa alsın günün sonunda satışlara yansımıyorsa başarısız bir strateji izlenmiş olacaktır. Tabi ürünlerin satışa dönmesinin marka bilinirliği, ürüne ait olumsuz yorumlar, yüksek ürün fiyatları ve güvensiz bir web sitesi gibi kullanıcı nezdinde son derece önem taşıyan ufak(!) detaylar bulunur.

Bu yazıyı hazırlama amacım da buydu. SEO uzmanı, projelere sadece SEO uzmanı gözüyle bakmamalıdır.

 

 

SEO uzmanı, uzman gözüyle bakarken aynı zamanda marka yöneticisi, müşteri/ziyaretçi, arama motoru botları vs. gibi ekstra birkaç göz ile de projeyi ele almalıdır.

Örneğin; bir e-ticaret sitesi özelinde uygulanacak strateji için SEO uzmanı;

  • Kelime belirlerken; “kullanıcı olsam bu ürünü nasıl arardım?” şeklinde sorarak trafik elde edeceği kelimeleri ve trafik fırsatlarını tespit edebilmeli,
  • Ürün sayfasını incelerken/tasarlarken; “bu ürünün detaylarını nasıl ön plana çıkarabilirim?” sorusu ile ürün yöneticisi açısından, “kullanıcıların üründen beklentilerini nasıl karşılarım?” sorusuyla da kullanıcı açısından tespit edebilmeli,
  • Trafik alabilmek ve pozisyon kazanabilmek için SEO uzmanı ve arama motoru gözünden sayfayı incelemeli,
  • Marka bilinirliği için viral bir çalışma planlıyorsa; “markayı hiç duymamış biri bu reklamı nasıl algılar?” diye düşünmeli, ve
  • “Siteye sağladığım trafik ne derece satışa dönüştü?” diye sorarak da günün sonunda marka yöneticisi açısından düşünerek hareket etmelidir.

Markayı sahiplenmeyen bir uzman, uzun dönemli ve kaliteli işlere imza atamaz.

Bu durumda da marka yöneticileri ile birlikte hareket etmek (siteye eklenecek yeni bir ürünü önceden seo ekibine haber vermek gibi), sık boğaz edip markadan uzmanın soğumamasını sağlamak :) (sözüm meclisten dışarı), sıkı performans görüşmeleri yaparak süreci sürekli sıcak ve aktif tutmak son derece önemlidir.

Sıkı tutulmamış marka iletişimi, ipi kopmuş bir uçurtma efekti gösterir.

Sadece SEO odaklı düşünmeyip, viral marketing, content marketing, influencer marketing gibi gelişmeleri takip ederek markaya fayda sağlayacağını düşündüğü her stratejiyi düşünerek hareket etmelidir. SEO uzmanı gündemi takip ederek tüm detaylara hakim olmalıdır. Online risk ve tehditlere karşı markayı güncel tutarak yol göstermelidir.

SEO çalışmaları uzun vadede kalıcı ve etkisinin en net alınabildiği çalışma türüdür. Elde ettiğim deneyimlere göre SEO uzmanları, en çok sabırsız ve kötü iletişim kabiliyeti olan kişilerle çalışmak istemezler. Bu da uzmanın markaya karşı yukarıda saydığım bakış açılarıyla değerlendirmeden işini en basit haliyle yapmasına sebep olabilir.

Aslında son yıllarda sabrın giderek düştüğü bir sektör olarak yükselen SEO, asılsız garanti veren (1 saatte ilk sıra vb.) ve sadece tool maliyetlerinin bile min. aylık ortalama 1500-2000₺ (proje ihtiyacına göre daha da artar) olduğu çalışmalara 150-200₺ ödeme talep eden kişilerin yaptığı niteliksiz çalışmalar nedeniyle ortaya çıkıyor. Ve maalesef bu durum sektörün kanayan yaralarından biri olmaya devam ediyor.

SEO uzmanları algoritma değişimlerinde sıralama değişimi gibi duygu değişimi yaşar, sitenin kırık linkleri arttığında kırılgan olur, zarar veren link çalışmalarını tespit ettiğinde öfkeli olur, sıralama ilerlediğinde ve trafik arttığında kuzu gibi olur, trafik satışa da dönerse tadından yenmez. Bu nedenle işini doğru yapan SEO uzmanlarını sevin, ilgi gösterin, onları yalnız bırakmayın :)

 

Matt Cutts

Matt Cutts

Erhan Kolci
SEO Director

İlk Yorumu Sen Yap

E-posta hesabınız yayımlanmayacak.