Reklam Verenler Facebook’un Denetlenmesi İçin Baskı Yapmalı Mı?

Reklam Verenler Facebook’un Denetlenmesi İçin Baskı Yapmalı Mı?

Facebook’ta tıklama, görüntüleme veya diğer etkileşimler satın alıyorsanız, muhtemelen iletişim ağının, “bug” analizi ile ilgili son açıklamalarına dikkat etmişsinizdir.

Bunlardan ilki eylülde gerçekleşti. Facebook, önceki 24 aydaki video görüntülemelerini yüzde 80 oranında abarttığını itiraf etti. Facebook, hatanın “faturayı etkilemediğini” hızlı bir şekilde bildirse de sonuç utanç verici oldu. Bu hatanın, reklamların daha başarı olacağına inanarak ücretli reklamlara gereksiz harcama yapılmasına yol açtığı iddiasıyla en az bir dava açıldı.

Geçtiğimiz ay Facebook, başka bir hatayı daha açığa vurdu. Bu sefer harcanan zaman, takipçi sayısı gibi etmenleri içeren bir hata söz konusuydu. Facebook, blog yazısında reklamcılardan “aşağıda bahsedilen hususların faturasının müşteriden çıkarılmayacağını” bildirmelerini istedi.

Bu son itiraf, adını açıklamayan ve Adweek’te “eğer bu, bir televizyon mecrasında olsaydı, skandal olurdu” diyen bir firma için bardağı taşıran son damla oldu.

Skandallar ve davalar bir yana, reklam camiasında Facebook’un da diğer çağdaş medya şirketleri gibi denetlenmesi gerektiğine dair bir fikir birliği oluştu. Bir tek 1963’ten bu yana görevi güvenilir, geçerli ve etkili ölçüm hizmetleri sağlamak olan Medya Derecelendirme Konseyi (MRC) tarafından yapılan akreditasyon ile dijital olmayan medya alıcılarının son yarım yüzyıldaki şeffaflığı sağlanabilir.

 

Google’ın “Duvarları” Facebook’unkinden Daha Şeffaf

Facebook gibi Google da faaliyetleri bakımından “duvarlarla çevrili bir bahçe”. Hiçbir zaman tam anlamıyla “şeffaf” değildir. Organik sıralamaları ve spam önleme algoritmaları da, reklam verenin tıklamalar için ödediği şeyin ana belirleyicisi olan Kalite Puanı şeffaf değildir ve tam olarak bilinmemektedir.

Ancak, zaman, tecrübe ve tabii ki de davalar Google yönetimini, özellikle de bu noktada, reklamcıların endişelerine Facebook’tan daha fazla anlayış göstermek zorunda bıraktı.

Google’ın ne mükemmel bir sicili, ne de mükemmel şeffaf bir pazarı bulunmakta. 2006’da, bir “geçersiz tıklama” davasını çözmek için 90 milyon dolar ödemek zorunda kaldı. Anti tröst ve gizlilik ile ilgili konularda Federal Ticaret Komisyonu ile defalarca karşı karşıya geldi ve Avrupa’daki ticaret uygulamalarında başı belaya girdi.

Ancak, bir reklam veren açısından bakıldığında, Google, Facebook’tan veya MRC dışından akredite edilmiş herhangi bir medya sahibinin sunabileceğinden daha şeffaf, daha sorumlu bir pazar sağlıyor. Yapılan bir ankete göre pazarlamacıların %97si dijital medya sahiplerinin tarafsız bir üçüncü partinin sayımları denetlemesine izin vermesi gerektiğini düşünüyor.

Peki Siz Ne Yapmalısınız?

Eğer Facebook’ta reklam veriyorsanız ve sitenizin analizlerini temel alarak harcadığınız paranın giderlerinize değecek bir şekilde sonuçlanacağına inanıyorsanız, ihtiyacınız olan tüm üçüncü taraf doğrulamalarını yaptırırsınız.

Fakat hem Google hem de Facebook ile uğraşmak zorunda kalan bir pazarlamacı iseniz baş ağrılarınız devam edecek demektir. Tıklamalar, görüntülemeler ve diğer ölçümlerin değerini bu platformlar arasında eşitlemeniz için pratik bir yol olmayacak. Bu da ödeneklerinizi dikkatsiz ve gereksiz yapılan harcamalara çevirecektir.

Korku, belirsizlik ve kuşku yakanızı bırakmayacak. Hatta en sonunda, iletişim ağına güvenmediğiniz için kendinizi Facebook’a az harcama yaparken bulabileceksiniz.

Facebook’un üçüncü taraf denetimine karşı bu ağır işleyen çamura saplanmış tavrını açıklayabilecek hiçbir teknik sebep yok. Fakat Facebook çok büyük bir platform ve reklam verenlerin gelişigüzel ölçümlere katlanmaya devam etmesi sayesinde çok hızlı bir şekilde de büyümeye devam ediyor. Bu yüzden yakın zamanda MRC’yi dikkate alacağı kesin değil. Durumu değiştirebilecek tek şey büyük holding şirketlerin toplu baskısı olurdu. Tabii ki bu da en azından şimdilik zor ve uzun sürecek bir girişim.

 

Profesyonel reklam hizmetlerimiz hakkında detaylı bilgi almak için burayı ziyaret edebilirsiniz.

Dijital Pazarlama İle İlgili Diğer Yazılar

Yorumlar (2)

  1. kesinlikle doğru bir konuya el atmışsınız. facebook hesaplı görünsede fazla geri dönüş alamıyoruz ve paramızı 3-5 beğenme ve tıklamaya vermiş oluyoruz ve kapsamlı rapor değil bence.

    Cevapla
  2. facebook reklam politikaları çok anlamsız işlere neden oluyor tıklama maliyetlerinide neye göre hesaplıyor anlamış değiliz

    Cevapla

Bir Cevap Yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak.