Hamdi Gültekin

Sesli Aramaların Gelişimi ve İçeriği Optimize Etmeniz İçin 7 Etkili Tavsiye!

Sesli arama, kullanıcılar belli ihtiyaçlarını karşılamak için yazarak değil, sesli olarak arama yaptıkları bir teknolojik değişim sürecidir. Sanal asistanların günlük hayatta sunduğu kolaylık sayesinde, insanların özelikle son 2 yıl içerisinde yapılan arama alışkanlıklarının evrimleşmesinde büyük rol oynadığı görülüyor. 2008 yılından günümüze sesli aramaların artışına baktığımızda ise X 35 kat sesli aramaların artarak büyüdüğü görülmekte. (Kaynak: KPCB)

Gelecek İçin Sesli Aramaların Önemi

Google’ın öngörüsüne göre, 2020 yılında Amerika’da yetişkinlerin %50’si aramalarının sesli yapacağını (Kaynak: Google), mobil cihazlarda yapılan sorguların %20’sinin mobil cihazlardan gerçekleştiğini (Kaynak: Google / searchengineland), Comscore’ın veri analizine bakıldığında ise 2020 yılında tüm aramaların %50’sinin sesli arama olacağını göstermekte.
(Kaynak: Comscore)

Veriler çok şaşırtıcı olsa da sesli arama yapmak ile yazmak arasında X 3.7 hız farkı bulunuyor. Bu nedenle, daha çok kişinin klavye yerine sesini aramayı kullanması pekte şaşırtıcı değil. Bu bağlamda, yayıncılar-markalar- sesli arama sürecinde hızlı aksiyonlar alarak, site genelinde veya belli sayfa tiplerinde sesli aramalar özelinde optimizasyon çalışmalarına start vermesi gerekmekte.

Yapılacak optimizasyonlar sayesinde; sesli aramalar özelinde yapılan çalışmalar ile rakipler ayrışmış, tüketicilerin sesli aramalarına direkt olarak karşılık vererek iyi bir kullanıcı deneyimi sunmanın yanı sıra, sesli aramalara göre optimize edilmiş sayfa-sayfalar sayesinde SEO görünürlüklerinde de ciddi artışı yakalamış olacaktir. Optimizasyon sürecine dair derlemiş olduğumuz kritik 7 maddeye geçmeden önce, resmin bütününü görmek adına sesli arama tarafındaki önemli istatistiklere hızlı bir göz atmamız daha sağlıklı olacaktır.

Yaşa Göre Sesli Arama Yapan Kullanıcı Profilleri

  • Y kuşağı 2018 yılında %35.8, 2019 yılında %40 oranında sesli arama yaptığı,
  • X kuşağı 2018 yılında %16.7, 2019 yılında %18 oranında sesli arama yaptığı,
  • 1946-1964 arası doğanlar da 2018 yılında 9.9, 2019 yılında %11 oranında sesli arama yaptığı görülmekte.

Yaşa göre sesli arama dağılımlarına baktığımızda, verilerin her geçen yıl arttığı görülmekte.

Peki, neden bu kadar sesli aramalar hızlı bir şekilde artmakta, kullanıcıların sesli aramalara yapmasını tetikleyen en büyük unsur nedir?

Günlük hayatımızdan birkaç örnek üzerinden gittiğimizde; daha hızlı dizi-film izlemek, bir yere daha hızlı ulaşmak, bir dili daha hızlı öğrenmek, yemeği daha hızlı hazırlamak olarak kısa tanımlar yapabiliriz. Yani, en büyük neden hiç şüphesiz hız!

Verilerde en dikkat çekici nokta ise, sesli aramaya tercih edenlerin Y kuşağı olduğudur. Bu veriler ışında, eğer online tarafta sunmuş olduğumuz hizmet-ürün Y kuşağı özelinde ağırlıklı ise, kesinlikle Y kuşağı özelinde sesli aramalar için sayfa-sayfalarınız özelinde neler yapabilir sorusunu için ciddi oranda efor harcamalıyız.

Sesli Aramalar İçin Kullanılan Servisler

Kullanıcılar ne tür servisler üzerinden sesli aramalar gerçekleştirdiğini baktığımızda ise; Apple Siri, Google Home – Assistant, Amazon Echo, Microsoft Cortana, Amazon Alexa üzerinden sesli arama yaparak ihtiyaçlarını karşıladıkları görülmekte. Net veri olmakla beraber, çok büyük farkla en büyük sesli aramanın yapıldığı servis Apple Siri olduğu bilinmekte.

Sesli Aramaların Gelişimi ve İçeriği Optimize Etmeniz İçin 7 Etkili Tavsiye!Sesli Aramaları Hangi Durumlarda Yapıyoruz

Kullanıcıların cep telefonları üzerinden sesli aramaları en çok hangi durumlarda yaptığını analiz eden bir araştırmaya göre, en çok sesli aramayı araba sürerken ve bir aktivite yaparken gerçekleştirildiği ortaya çıkmış.

  • Araba sürerken: %52.8
  • Aktivite yaparken: %27
  • Çalışırken: %10
  • TV izlerken: %8.5
  • Yemek yaparken: %7

Yaygın Yapılan Sesli Aramalar

Başlıca günlük hayatta popüler sesli arama kullanım durumlarına bakıldığında ise çok şaşırtıcı sonuçlar görmüyoruz.

  • Yer tarifi
  • Yerel aramalar (*Sesli aramaların %26’sı yerel içerikler içindir)
  • Birini Aramak
  • Zamanlayıcı Tanımlama
  • Trafik durumu sorgusu
  • Hava durumunu sorgulama
  • Soru Sorma
  • Alarm Ayarlama

Sesli Aramalar İçin Sayfaların Optimize Edilmesi

Sesli aramaların büyüme oranı, kullanıcı yaş dağılımları, cihazlar özelinde kırımlar, yaygın yapılan sorgu tipleri, ihtiyaçların hangi durumlarda gerçekleştiği gibi genel istatistikleri inceledik. Sırada ise sesli arama özelinde sayfa-sayfaların optimize edilmesi bulunuyor. Aşağıda yer alan işlemleri gerçekleştirerek sayfa-sayfalarınızı sesli aramalar özelinde optimize edebilirsiniz.

1) Mobil Uyumluluk: Genellikle sesli sorguların %80’ni mobil cihazlardan yapıldığı için, mobil bir sitenin olması ve iyi bir şekilde optimize edilmesi gerekmekte.

2) Site Hızı: Mobilde arama yapan bir kullanıcının en son karşılaşmak isteyeceği şey yavaş açılan bir sitedir. Sayfa hızı ne kadar iyi olursa dönüşümlerinizde ciddi artışlar olacaktır. Site hızınız 2 veya 2.5- saniyenin altına düşüyorsa eğer optimize edilmesi gerekmektedir.

3) Verilen Cevaplar: Sayfa içerisinde sık sorulan sorular alanı oluşturularak kullanıcı ile sohbet ediyor gibi sorular ve cevaplar hazırlanmalıdır. Aynı zamanda sesli aramanın cevabı edebi bir içerik uzunluğunda değil, kısa ve net cevaplar olmalıdır. Yapılan bir araştırmaya göre, sesli yapılan bir aramaya verilen cevabın 75 karakter uzunluğu olduğu yönündedir.

4) Anahtar Kelime Analizi: Peki, sesli aramalar için ne tür bir anahtar kelime stratejisi/analizi gerekmekte? Analiz sürecinde En büyük adım, kullanıcı ihtiyacını iyi anlamak ve empati kurmaktan geçmekte. Hedef kitleniz, ürün-hizmet tipinizle sesli arama noktasında nasıl bir yol izleyeceğinizi yüzeysel olarak da tahmin ettikten sonra, kapsamlı olarak anahtar kelime analizinin yapılması gerekmektedir.

Henüz kullanıcıların ne tür sesli aramalar üzerinden sitemizi ziyaret ettiklerini direkt olarak görebileceğimiz bir araç ne yazık ki şimdilik bulunmuyor. Ama Google Analytics tarafına sesli aramalar özelinde bir alanın geleceğini tahmin etmekteyiz.

Kullanıcıların yapmış olduğu sesli arama tiplerine baktığımızda, aramaların büyük çoğunluğunun 4 ila 6 kelimelik long tail kelimelerden oluştuğunu, ayrıca yapılan aramaların yine büyük çoğunluğunun soru odaklı cümleler olduğunu görmekteyiz. Yapacağımız anahtar kelime analizinde, kullanıcıların bize ulaşmaya çalışken yapmış oldukları long tail ve soru odaklı kelime gruplarına odaklanıyor olacağız.

Hedef kitlenizin hangi arama türlerini gerçekleştirdiğini bulmak için, Search Console, Serpstat Search Questions, BuzzSumo’s Question Analyzer, Answer the Public ve Google related ve suggestions araçlarını kullanarak tüm araçlardan elde edeceğimiz kelimeleri tek bir listede topluyor olacağız. Biz her ne kadar anahtar kelime araştırma sürecinde 6 farklı araç üzerinden ilerleyecek olsak da, farklı araçları da keşfetmeniz için ayrıca 3 tane daha aracı da deneyimlemeniz için paylaşıyor olacağız.

Search Console üzerinden sesli aramalar tarafından yapılan sorguları direkt olarak göremesek de, “Performans” kısmından “Cihaz filtrelemesinden Mobil cihazı” seçerek filtreleme gerçekleştirip, “Sorgular” kısmından long tail ve aynı zamanda soru odaklı kelimelerin ufak bir kümesine ulaşabiliriz.

Sesli Aramaların Gelişimi ve İçeriği Optimize Etmeniz İçin 7 Etkili Tavsiye!

Süreç boyunca Serpstat Search Questions aracı size sorgu kalıplarını ayrı ayrı segmente etmesi, büyük kelime havuzuna sahip olması, Türkiye/Türkçe tarafında çok başarılı sonuçlar vermesinden dolayı resmin bütününü görmeniz noktasında en büyük kolaylığı sağlayacak araç diyebilirim.

Sesli Aramaların Gelişimi ve İçeriği Optimize Etmeniz İçin 7 Etkili Tavsiye!

BuzzSumo’s Question Analyzer aracı sayesinde kullanıcılarınızın daha önce Web’de ürün-hizmetiniz ile alakalı sormuş oldukları soruları öğrenerek S.S.S sayfası oluşturup, bu sorulara net cevaplar vermek en iyi çözümlerden bir tanesi

Sesli Aramaların Gelişimi ve İçeriği Optimize Etmeniz İçin 7 Etkili Tavsiye!

Kullanıcıların hizmet -ürününüzü araştırma sürecinde ne tür kalıplar (Nasıl, Niye, Hangi, Ne zaman, Ne, Hangi, Kim, Nerede) kullanarak arama gerçekleştirdiğini Answer the Public sayesinde öğrenebilirsiniz. Hatta bu kelime gruplarını ayrı ayrı segmente ederek, kullanıcıların satış öncesi ürün araştırmasından ürünü alana kadar ki geçen süreci öğrenebilirsiniz.

Sesli Aramaların Gelişimi ve İçeriği Optimize Etmeniz İçin 7 Etkili Tavsiye!

Ücretsiz ve çok hızlı bir şekilde kullanıcıların ürün veya hizmetiniz ile alakalı Google’da daha önce yapmış oldukları aramaları, “related” ve “suggestions“ kısmından da kolayca öğrenerek anahtar kelime listenize dahil edebilirsiniz.

*suggestions

Sesli Aramaların Gelişimi ve İçeriği Optimize Etmeniz İçin 7 Etkili Tavsiye!

*related

Sesli Aramaların Gelişimi ve İçeriği Optimize Etmeniz İçin 7 Etkili Tavsiye!

Ayrıca, aşağıda yer alan araçları kullanarak anahtar kelime listenizi daha zengin hale getirebilirsiniz.

http://app.questionsamurai.com/
https://www.storybase.com/
kwfinder.com

5) Schema (yapısal veri işaretleme) Kullanımı: Google ve diğer aramalar motolar ile birlikte geliştirilen Schema sayesinde, sesli aramalar için ilgili kısımları arka planda yer vererek sesli aramalara daha etkin listelenmenizi sağlayacaktır. Google’da bu konuda Schema işaretlemesinin kullanımını önermektedir.

6) Domain Otoritesi: Sesli aramada listelenen sitelerin domain otoritelerine bakıldığında, 75 ila 30 domain otoritesine sahip sitelerin daha etkin bir şekilde listelendiği görülmekte. Eğer domain otorite skorunuz çok düşükse, backlink tarafınız için de ayrı bir strateji geliştirmeniz sağlıklı olacaktır.

7) Featured Snippets: Sesli aramalara gelen cevapların % 40’ı Position Zero tarafından çekildiği görülmekte. Eğer, sayfalarınızı Featured Snippets için optimize edilmediyse, sesli aramalarda sonuç sayfalarınız çıkması çok düşük olacaktır.

İlk Yorumu Sen Yap

E-posta hesabınız yayımlanmayacak.