Webtures

Şirketler Online İtibarı Nasıl Yönetir?

İnternetin yaygın bir şekilde kullanılmasıyla birlikte şirketler dijital ortamda etik, şeffaflık ve yönetim kalitesi gibi birçok değer açısından analiz edilmeye başlanmıştır. Bu durum şirketlerin online itibarını olumlu ya da olumsuz etkileyerek, şirketin karını, müşteri potansiyelini ve borsadaki değerini belirler.

Bu nedenle şirketlerin online itibarını düzenli aralıklarla değerlendirmesi gerekir. Ayrıca bu süreçte varsa şayet eksiklerini gidermeleri ve kriz yönetimi planı ile sorunların üstesinden gelinerek online itibar geliştirilmelidir.  

Dijital PR Araçları

Online itibar yönetimi olarak tanımlanan Dijital PR için kullanılan araçların hepsi birbiriyle etkileşim halindedir. Bu nedenle birbirinden bağımsız olarak düşünmek imkansızdır ve bir bütün halinde bu araçların kullanılması gerekir.

İnternetin yaygın bir şekilde kullanılmasıyla birlikte şirketler dijital ortamda etik, şeffaflık ve yönetim kalitesi gibi birçok değer açısından analiz edilmeye başlanmıştır. Bu durum şirketlerin online itibarını olumlu ya da olumsuz etkileyerek, şirketin karını, müşteri potansiyelini ve borsadaki değerini belirler.

Bu nedenle şirketlerin online itibarını düzenli aralıklarla değerlendirmesi gerekir. Ayrıca bu süreçte varsa şayet eksiklerini gidermeleri ve kriz yönetimi planı ile sorunların üstesinden gelinerek online itibar geliştirilmelidir.  

Dijital PR Araçları

Online itibar yönetimi olarak tanımlanan Dijital PR için kullanılan araçların hepsi birbiriyle etkileşim halindedir. Bu nedenle birbirinden bağımsız olarak düşünmek imkansızdır ve bir bütün halinde bu araçların kullanılması gerekir.

-> SEO Çalışmaları

Dijital alanda kullanıcılar genellikle arama motoru aracılığıyla online bilgi edinir. Bu nedenle bir şirketin web sayfasında yer alan bütün içerikler buna göre hazırlanmalıdır. Web sitesinin arama motorlarında çok daha üst sıralarda yer alabilmesi için yapılan bu tür çalışmaların tamamına ise SEO denir.

SEO çalışmaları içerisinde yer alan anahtar kelime optimizasyonu sayesinde içeriklerin yönetimi sağlanır. Böylece arama motoru sonuçlarında üst sıralarda yer almak mümkün olur. Ayrıca şirketle ilgili bilgi almak isteyen internet kullanıcılarının şirkete ait olan web sayfasını  bulması daha kolay olur.

SEO çalışmaları sonuçlarının başarılı olabilmesi için gerekenler ise;

  • Tasarımın ve programlamanın doğru şekilde yapılması,
  • Anahtar kelimelerin araştırılması ve konuyla ilgili stratejisi oluşturulması,
  • Belirlenen anahtar kelimeler aracılığıyla ilgili web sitesine güncel içeriklerin girilmesi,
  • İçeriklerin RSS ile sunulması ve geri linkler alınması gibi işlemlerdir.

-> Bloglar

Şirketlere ait olan bloglar doğru hazırlanarak kullanıldığında oldukça önemli bir PR aracı olarak karşımıza çıkar.

Bu kadar etkili olmasının nedenleri ise;

  • Web sayfalarına oranlar blogların çok daha samimi bir etki bırakmasıdır. Çünkü içerikte daha içten, resmi olmayan bir dil kullanılır.
  • Ayrıca yine web sayfalarına oranla erişilebilirliği daha yüksektir. Şirket blogları çoğu zaman şirketin resmi web sitesine göre daha samimi ve daha erişilebilir bulunmaktadır.
  • Bu tür bloglar içerisinde tüketicilerin de içerik oluşturması mümkündür. Bu da güvenilirlik adına daha etkili sonuçlar ortaya çıkarır.
  • Blog sayfalarında tüketicilerle iletişim daha kolay kurulur.
  • Web sitelerinde mesajlar tek taraflı iletilir. Bloglarda ise çift taraflı iletişim vardır.
  • Bloglar arama motorunda daha kolay bulunur.

-> Sosyal Medya

Sosyal medya; tek yönlü, çift taraflı ve eş zamanlı bilgi paylaşımına izin veren bir medya sistemidir. En güzel avantajlarından biri ise zaman ve mekan konusunda herhangi bir sınırlaması olmamasıdır. Paylaşımların ve tartışmaların temel alındığı dijital bir iletişim şeklidir.

Sosyal medya platformlarında yer alan kişiler bir araya gelerek etkileşimde bulunur. Burada birbirlerine yardımcı olarak fikir alışverişi yapar. Ayrıca soru cevap tekniği ile bir nevi informal eğitim alırlar. Böylece şirketle ilgili içerikler bu tür platformlarda müşteriler tarafından oluşturulur ve bilgi almak isteyen diğer kişilere aktarılır.

Bu nedenle sosyal medya üzerindeki içerikler ve yorumlar düzenli olarak takip edilmeli ve online itibar yönetimiyle ilgili planlar içerisinde sosyal medyaya da yer verilmelidir.

online itibar yönetimi

Online İtibar Yönetiminde Dikkat Edilmesi Gerekenler

Online itibar yönetimi söz konusu olduğunda bazı hususlara özellikle dikkat edilmesi gerekir. Böylece herhangi bir krizin çıkması olabildiğince engellenmiş olur. Bunlar şu şekilde sıralanabilir:

  • En başından itibaren dijital alanda gerçekleştirilen bütün işlemler sıkı tutulmalı ve olası kriz durumlarına karşı yönetim planları hazırlanmalıdır. Böylece şirketin itibarı mümkün olan en iyi şekilde korunarak en az hasarla krizin üstesinden gelmesi sağlanır.
  • Herhangi bir kriz ile karşılaşıldığında şirket konuyla ilgili muhakkak şeffaf olmalı ve sessiz kalmadan sorunla ilgili açıklama yapmalıdır. Böyle bir durumda kesinlikle yanlış bilgi verilmemeli, herhangi bir bilgi saklanmamalı ya da sessiz kalınmamalıdır.
  • İnternet vasıtasıyla dijital ortamda var olan krizle ilgili gelişmeler düzenli olarak paylaşılmalıdır. Bu durum hem şirket içi hem de şirket dışı güven ortamı yaratır. Ayrıca şirketlerin kendi web sayfalarının yanı sıra krizle ilgili özel bir site de oluşturulabilir.
  • Şirketlerin kendi bünyesinde olmayan blog sayfalarında, şikayet sitelerinde veya e-posta gruplarında kendileriyle ilgili ne tür bilgiler ve yorumlar paylaşıldığını takip etmeleri gerekir.
  • Gerekli olduğunda şirketlerin de özür dilemekten çekinmemesi gerekir. Bu bazen en iyi çözüm yöntemi olur.
  • Kriz anında panik olmadan yönetim planlaması yapılması gerekir.
  • İsim değişiklikleri genel olarak büyük bir risk taşır. Bu nedenle son çare olarak düşünülmesi gerekir.
  • Kriz sonrasında şirketlerin dijital alanda birçok etkileşim ile algı yönetimine başlamaları gerekir. Böylece krizin bütün olumsuz etkileri geride bırakılabilir.

SEO Çalışmaları

Dijital alanda kullanıcılar genellikle arama motoru aracılığıyla online bilgi edinir. Bu nedenle bir şirketin web sayfasında yer alan bütün içerikler buna göre hazırlanmalıdır. Web sitesinin arama motorlarında çok daha üst sıralarda yer alabilmesi için yapılan bu tür çalışmaların tamamına ise SEO denir.

SEO çalışmaları içerisinde yer alan anahtar kelime optimizasyonu sayesinde içeriklerin yönetimi sağlanır. Böylece arama motoru sonuçlarında üst sıralarda yer almak mümkün olur. Ayrıca şirketle ilgili bilgi almak isteyen internet kullanıcılarının şirkete ait olan web sayfasını  bulması daha kolay olur.

SEO çalışmaları sonuçlarının başarılı olabilmesi için gerekenler ise;

  • Tasarımın ve programlamanın doğru şekilde yapılması,
  • Anahtar kelimelerin araştırılması ve konuyla ilgili stratejisi oluşturulması,
  • Belirlenen anahtar kelimeler aracılığıyla ilgili web sitesine güncel içeriklerin girilmesi,
  • İçeriklerin RSS ile sunulması ve geri linkler alınması gibi işlemlerdir.

->Bloglar

Şirketlere ait olan bloglar doğru hazırlanarak kullanıldığında oldukça önemli bir PR aracı olarak karşımıza çıkar.

Bu kadar etkili olmasının nedenleri ise;

  • Web sayfalarına oranlar blogların çok daha samimi bir etki bırakmasıdır. Çünkü içerikte daha içten, resmi olmayan bir dil kullanılır.
  • Ayrıca yine web sayfalarına oranla erişilebilirliği daha yüksektir. Şirket blogları çoğu zaman şirketin resmi web sitesine göre daha samimi ve daha erişilebilir bulunmaktadır.
  • Bu tür bloglar içerisinde tüketicilerin de içerik oluşturması mümkündür. Bu da güvenilirlik adına daha etkili sonuçlar ortaya çıkarır.
  • Blog sayfalarında tüketicilerle iletişim daha kolay kurulur.
  • Web sitelerinde mesajlar tek taraflı iletilir. Bloglarda ise çift taraflı iletişim vardır.
  • Bloglar arama motorunda daha kolay bulunur.

->Sosyal Medya

Sosyal medya; tek yönlü, çift taraflı ve eş zamanlı bilgi paylaşımına izin veren bir medya sistemidir. En güzel avantajlarından biri ise zaman ve mekan konusunda herhangi bir sınırlaması olmamasıdır. Paylaşımların ve tartışmaların temel alındığı dijital bir iletişim şeklidir.

Sosyal medya platformlarında yer alan kişiler bir araya gelerek etkileşimde bulunur. Burada birbirlerine yardımcı olarak fikir alışverişi yapar. Ayrıca soru cevap tekniği ile bir nevi informal eğitim alırlar. Böylece şirketle ilgili içerikler bu tür platformlarda müşteriler tarafından oluşturulur ve bilgi almak isteyen diğer kişilere aktarılır.

Bu nedenle sosyal medya üzerindeki içerikler ve yorumlar düzenli olarak takip edilmeli ve online itibar yönetimiyle ilgili planlar içerisinde sosyal medyaya da yer verilmelidir.

Online İtibar Yönetiminde Dikkat Edilmesi Gerekenler

Online itibar yönetimi söz konusu olduğunda bazı hususlara özellikle dikkat edilmesi gerekir. Böylece herhangi bir krizin çıkması olabildiğince engellenmiş olur. Bunlar şu şekilde sıralanabilir:

  • En başından itibaren dijital alanda gerçekleştirilen bütün işlemler sıkı tutulmalı ve olası kriz durumlarına karşı yönetim planları hazırlanmalıdır. Böylece şirketin itibarı mümkün olan en iyi şekilde korunarak en az hasarla krizin üstesinden gelmesi sağlanır.
  • Herhangi bir kriz ile karşılaşıldığında şirket konuyla ilgili muhakkak şeffaf olmalı ve sessiz kalmadan sorunla ilgili açıklama yapmalıdır. Böyle bir durumda kesinlikle yanlış bilgi verilmemeli, herhangi bir bilgi saklanmamalı ya da sessiz kalınmamalıdır.
  • İnternet vasıtasıyla dijital ortamda var olan krizle ilgili gelişmeler düzenli olarak paylaşılmalıdır. Bu durum hem şirket içi hem de şirket dışı güven ortamı yaratır. Ayrıca şirketlerin kendi web sayfalarının yanı sıra krizle ilgili özel bir site de oluşturulabilir.
  • Şirketlerin kendi bünyesinde olmayan blog sayfalarında, şikayet sitelerinde veya e-posta gruplarında kendileriyle ilgili ne tür bilgiler ve yorumlar paylaşıldığını takip etmeleri gerekir.
  • Gerekli olduğunda şirketlerin de özür dilemekten çekinmemesi gerekir. Bu bazen en iyi çözüm yöntemi olur.
  • Kriz anında panik olmadan yönetim planlaması yapılması gerekir.
  • İsim değişiklikleri genel olarak büyük bir risk taşır. Bu nedenle son çare olarak düşünülmesi gerekir.
  • Kriz sonrasında şirketlerin dijital alanda birçok etkileşim ile algı yönetimine başlamaları gerekir. Böylece krizin bütün olumsuz etkileri geride bırakılabilir.

İlk Yorumu Sen Yap

E-posta hesabınız yayımlanmayacak.