Sosyal Medya Yönetiminde Samimiyet Faktörü

Sosyal Medya Yönetiminde Samimiyet Faktörü

Günümüzde bir markanın sosyal medya hesabının olmaması dahi düşünülemez. En azından Facebook ve Twitter ‘da hesabı olmayan, olsa dahi o hesaplar ile ilgilenmeyen markalar günümüz teknoloji ve iletişim imkanlarına gereken hassasiyeti göstermiyor demektir. Bu da ciddi bir prestij kaybı anlamına gelmektedir.

 

Elbette sosyal medyada hesap sahibi olup, ilgilenmek kadar, o hesaplar ile nasıl ilgilenildiği de çok önemlidir. Bu noktada karşınızda iki seçenek vardır; Birincisi, alışılagelmiş, sıradan, nispeten soğuk, sadece markaya dair gelişmeleri paylaşan, dolayısıyla sosyal medyayı sadece markanın duyuru aracı olarak kullanan, kısacası samimiyetsiz bir sosyal medya marka hesabı yönetimi yapılabilir. İkincisi ise, sıra dışı, sıcak, sadece marka ile ilgili gelişmeleri değil kişilerin ilgisini çekebilecek paylaşımlar yapan, dolayısıyla sosyal medyayı sadece markanın duyuru aracı gibi değil, markayı seven ve sevme potansiyeli olan kişilerle iletişim aracı olarak kullanan, kısacası samimi bir sosyal medya marka hesabı yönetimi yapılabilir.

 

Bu iki seçenekten ilki kolaydır ve düz bir yolda yürümeye benzer. Emin adımlar ile düşme ihtimaliniz yok denecek kadar az bir şekilde yürürsünüz. Baş ağrıtmaz, sadece markanın kampanyalarından ve indirimlerinden haberdar olmak isteyenler tarafından takip edilirsiniz. İkinci seçenek ise buz pistinde kaymaya benzer. Başarılı bir yönetim sergilerseniz uçar gibi gidersiniz, aksi halde çok sert düşersiniz. Biz bu yazımızda ikinci seçeneği ele alıyoruz ve nelere dikkat etmeniz gerektiğine maddeler halinde bakıyoruz.

 

Samimi Sosyal Medya Yönetiminin Kazandırdıkları

 

Öncelikle samimi sosyal medya yönetiminin bu kadar riskli olmasına rağmen neden tercih edilmesi gerektiğine maddeler halinde bakalım;

 

*Kişiler markanın hesabını sadece indirim ve kampanyalardan haberdar olmak için değil, hoş paylaşımlar olduğu için takip eder. Bu sadece markanın hizmet ya da ürünlerini sevenlerin yanı sıra, markanın hizmet ve ürünleri ile ilgilenmeyenlerin de takip etmesine sağlar.

 

*Sosyal medyada en önemli unsurlardan biri etkileşim yani paylaşılan bir içeriğin yorum, beğeni ve paylaşım almasıdır. Millet olarak dozunda samimi yaklaşımlara karşılık aynı içtenlik ile karşılık veririz. Dolayısıyla bu kişilerin daha rahat yorum yapmasını, beğenmesini ve paylaşmasını sağlar.

 

*Eğer samimiyetsiz ve ciddi bir sosyal medya yönetimi sergilenirse, markanın sosyal medya hesabı kişiler için sadece şikayet platformu olarak kullanılır ve markayla ilgili sadece şikayetler görülür. Aksi halde olumlu yorumlarda alınır ve sadece şikayet edilen, sorunlu bir marka izlenimi ortadan kalkmış olur.

 

*Bir marka olumsuz yorum aldığında nasıl prestij kaybediyorsa, olumlu yorum aldığında da tam tersi bir şekilde prestijine prestij katar. Üstelik kişiler herhangi bir olumsuzluk söz konusu olduğunda bunu hiç düşünmeden belirtirken, olumlu bir şey olduğunda bunu belirtmek için çokta fazla hevesli olmazlar. Dolayısıyla olumsuz yorumların yarattığı prestij kaybından çok daha fazla, olumlu yorumlar prestij kazandırır. Bunu sağlamanın temel unsuru da kişilerin marka ile ilgili olumlu düşüncelerinin havada kalmayacağını gösteren samimiyet faktörüdür.

 

*Pazarlama stratejilerinin önemli bir kavramı, hatta bir çok kaliteli markanın başarmak için çok ciddi çabalar sarf ettiği, “love mark” diye tabir edilen markayı sevme kavramı, en iyi samimi sosyal medya yönetimi ile sağlanabilir.

Samimi Sosyal Medya Yönetiminin Potansiyel Zararları

Yazımızın başlarında da belirttiğimiz üzere samimi sosyal medya yönetimi risklidir. Eğer doğru bir yönetim sergilenemez ise faydadan çok zarar görme potansiyeli vardır. Her şeyden önce unutulmaması gereken şey, bir markanın sosyal medya hesabı samimi olmak adına kişisel hesap gibi yönetilemez. Bir marka olunduğu kesinlikle unutulmamalı, paylaşımlar ve verilen cevaplar tamamen bir marka olunduğu bilinci ile yapılmalıdır. Aksi halde bundan çok ciddi zararlar görme ihtimali vardır. Şimdi bu potansiyel zararlara bakalım;

*Samimiyet, kesinlikle ciddiyetsizlik anlamına gelmemektedir. Eğer samimiyetin dozu tutturulamaz ise sosyal medya hesap takipçilerinin de ciddiyetsiz bir tavır sergilemesine neden olunur. Buna “imam, cemaat ilişkisi” diyebiliriz ve imam davul çalarsa, cemaat halay çeker. Dolayısıyla aşırı samimiyet kişilerin markaya hitaben alaycı ve düşünmeden hareket etmesine neden olabilir.

*Sıradan ve samimiyetsiz bir sosyal medya yönetiminden daha kötü bir şey varsa, o da aşırı samimiyet ve aşırı ciddiyetsizliktir. Bu kaş yapayım derken, göz çıkarmak gibidir. Kişiler gösterilen samimiyetin tamamen yalan ve çıkar amacıyla gösterildiğini düşünür. Dolayısıyla marka sempatiden çok antipati toplar.

*Her markanın bir hedef kitlesi vardır ve bir markanın para kazanma amacına sahip olduğunu düşünecek olursak, hedef kitlesi de alım gücü olan yetişkin kişilerdir. Aşırı samimiyet ve ciddiyetsiz bir yönetim sergilenir ise marka etkileşimlerini ağırlıklı olarak alım gücü olmayan, yaşı küçük kesimden alır. Bu da markanın sosyal medya hesabına, alım gücü olan yetişkin kesimin “çoluk çocuk mekanı” gözüyle bakmasına neden olarak prestij kaybettirir.

*Samimiyetin kişileri etkileşim sağlamaya teşvik ettiğinden bahsetmiştik. Eğer samimiyet yönetimi doğru uygulanmaz ise bu tam tersi etki yaratarak, samimi olunmasına rağmen kimse tarafından dikkate alınmayan bir marka izlenimi vererek ekstra zarar verir.

Dikkat Edilmesi Gereken Unsurlar

Samimi sosyal medya yönetiminin faydalarından ve potansiyel zararlarından bahsettikten sonra son olarak dikkat edilmesi gereken unsurlara değinelim;

*Samimi olmak adına dikkat edilmesi gereken en önemli unsur, bireysel bir sosyal medya hesabı gibi değil, bir marka hesabı olunduğunun bilincinde hareket edilmelidir. Dolayısıyla kesinlikle kişilere bireysel değil, marka adına hitap edilmelidir.

*Samimi olmanın hammadesi espridir. Espriler kesinlikle alaycı, aşağılayıcı ve benzeri antipati uyandıracak unsurlar barındırmamalıdır. Sosyal medyada kişiler tepki gösterecekleri şey ararlar. Buna fırsat verilmemeli ve paylaşımlar belli bir kesimin tepkisini çekecek, nefretini uyandıracak şekilde olmamalıdır.

*Özellikle Twitter ‘da markaya yönelik yorum yazmayan fakat markanın sunduğu ürün ya da hizmetler ile alakalı yorum yazan ile markanın iletişime geçmesi zararlı olabilir. Örneğin, “bilgisayarım bozuldu” diyerek paylaşım yapan bir kişiye, bilgisayar satıcısı bir markanın gidip “sana bizim sattığımız bilgisayarı almanı tavsiye ederiz” şeklinde cevap yazması markanın sahip olması gereken ciddiyete ve prestije ters düşebilen bir harekettir. Hele ki markanın yazdığı cevaba karşılık kişinin cevap yazmaması, markanın dikkate alınmadığı, umursanmadığı düşüncesine neden olarak ciddi bir prestij kaybı doğurur.

*Samimiyetin hammadesi espridir demiştik. Günümüzde espri ve komedi maksatlı bir çok site ve sosyal medya hesabı bulunmakta. Bu hesaplarda ise genel olarak amatör paylaşımlar yapılmakta ve çok ciddi bir kesim tarafından bu paylaşımlar ilgi toplamakta. Fakat bir markanın paylaşımı her ne kadar esprili olursa olsun amatörlük barındıramaz. Espri amaçlı dahi olsa paylaşımlar belli bir kalitenin üstünde olmalıdır.

*Samimiyet kişilerin içine dokunan, sevdiği, desteklediği ve taraftarı olduğu şeye yönelik sağlanabilir. Fakat bunu ülkemizde gerçekleştirmek çok zordur. Zira X takım taraftarına samimi yaklaşım sergileyerek sempati kazanmak isterseniz, Y takım taraftarını kaybeder ve tepki çekersiniz. Bu nedenle samimi paylaşımlar ağırlıklı olarak çok daha genel kesime hitap etmelidir.

*Paylaşımlara yapılan yorumlara cevap vermek samimiyet faktörünün önemli bir unsurudur. Fakat bunun sık yapılması diğer yorum yazanların da kendisine cevap verilmesini beklemesine, bu beklenti karşılanmadığında hayal kırıklığına uğrayarak sevgisini kaybetmesine neden olur. Bu nedenle cevaplar sadece sorulara ve gerçekten kayda değer yorumlara verilmelidir. Diğer yorumları ise sadece beğenmek en idealidir.

*Emojiler, gerçek hayatta yüz ifadelerini temsil ederler. Bir samimiyetin temel unsuru gülümsemektir. Sosyal medyada paylaşımlarda gülümseme emojisi kullanmanızda yarar vardır.

SONUÇ

Görüldüğü üzere sosyal medyada samimiyet faktörü zor uygulanabilen, faydaları ve zararları fazla olan bir faktördür. Bunun için samimi sosyal medya marka yönetimi gerçekleştiren sosyal medya hesaplarının gözlemlenmesinde fayda vardır. Örnek olarak Webtures ‘in sosyal medya hesaplarına bakabilirsiniz :)

Bir önceki yazımız olan Markalar İçin Sosyal Medya Kılavuzu başlıklı makalemizde Dijital Marka Yönetimi, Markalar ve Sosyal Medya ve Sosyal Medya Hataları hakkında bilgiler verilmektedir.

Sosyal Medya İle İlgili Diğer Yazılar

Yorumlar (0)

Bir Cevap Yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak.