Tek Sayfa Siteler İçin SEO

Landing page temelde; ana sayfanızın tüm web siteniz olduğu sitelere denmektedir. Bir sayfalık veya tek sayfalık siteler; daha çok hızlı bir tanıtım sitesi kurmak istendiğinde tercih edilen bir yöntemdir. Tek sayfaya sahip olmak, hedeflediğiniz tüm anahtar kelimeler için aynı sayfa ile sıralama almanız anlamına gelecektir. Ana sayfanızı birden fazla alana bölerek kullanıcıların aradıkları bölüme atlayabilmelerine adına menü ekleyerek, tek bir sayfada web sitenizi oluşturabilirsiniz.

Peki; tek sayfaya sahip web sitelere de SEO yapılabilir mi? Evet, tabii ki yapılabilir. Sadece bu durumda birden fazla sayfası bulunan bir web sitesine yapılan SEO çalışmaları ile tek sayfa web sitesine yapılan SEO çalışmaları tam anlamıyla aynı olmayacaktır. Tek sayfalı web siteleri optimize etmek çok sayfalı sitelere oranla biraz daha zordur, ancak imkânsız değildir. Sadece standart SEO yapmaktansa daha farklı düşünce tarzıyla daha yaratıcı stratejiler kurgulamanız gerekmektedir.

Anahtar Kelimeleri Belirleyin

Anahtar kelimeler, arama motorlarının sitenizin sıralamasını hedeflediğiniz kelimelerle seçtiğin kısım olduğu için oldukça önemlidir.

Anahtar kelime araştırması oldukça uzun ve planlı bir süreç olabilir. Ancak her şeyde olduğu gibi, ne kadar detaylı araştırma yaparak anahtar kelimelerinizi belirlerseniz o kadar hazırlanmış olursunuz.

Örnek vermek gerekirse;

Öncelikle sitenizin alakalı olduğu anahtar kelimelerin listesini yapın ardından bu kelimelerin türevlerini, soru odaklı aramalarının Google üzerinden nasıl yapıldığını araştırın.  Anahtar kelime türevleri, jenerik anahtar kelimelere göre sıralama almanız daha kolay olacaktır.

Belirlediğiniz anahtar kelimeleri web sitenize stratejik olarak eklemek isteyeceğini düşünmekteyim. Eğer ki; arama sonuçlarında üst sıralarda çıkmak istiyorsanız link uyumluluğa dikkat etmeniz gerekmektedir.

Bunlar;

Title: Sitenizin başlık kısmıdır, arama sonuçlarında bir sayfayı en çok temsil eden kısımdır. Hedeflediğiniz anahtar kelimeyi ve marka adınızı içermesi gerekmektedir. Title etiketi 65 karakteri geçmeyecek şekilde kurgulanmalıdır. Birden fazla sayfası olan sitelerde hedeflenen her anahtar kelime için ayrı sayfa olduğundan Title etiketleri de sayfa özelinde değişmektedir. Ancak tek sayfa web sitelerde bu mümkün olmayacağı için her konuda dikkat çekici bir Title etiketi belirlenmelidir. 

Description: Title etiketinden sonra en önemli bir diğer kısım ise Description etiketidir. Mevcut sayfanın özet bir açıklamasıdır. Kullanıcılara, siteye giriş yaptıklarında sitede neleri bulacaklarına dair fikir vermek amacıyla kullanılmaktadır. Description, hedef anahtar kelimeyi içermeli ve 50-160 karakter arasında olmalıdır. 

Heading Tag: Heading tag H1-H6 arasında site içi hiyerarşik yapıda bulunan başlık ve alt başlıklardır. H1 etiketi her sayfada mutlaka 1 tane bulunmalı ve belirlemiş olduğunuz H1 ana başlığınız olmalıdır. Çoğunlukla hedeflenen anahtar kelime H1 (ana başlık), türevleri ise H2-H6 (alt başlık) şeklinde kurgulansı gerekmektedir. Birden fazla sayfası bulunan sitelerde her anahtar kelime için ayrı sayfalar mevcut olacağı için bu durumda bir sıkıntı yoktur, ancak tek sayfalı siteleri de farklı konularda belirleyeceğiniz ana başlıklara da H1 vermeniz gerekebilir. 

Image Alt Tag: Site genelinde yer alan tüm görsellere bulunduğu mevcut sayfa için hedeflenmekte olan anahtar kelime alt tag olarak verilmektedir. Aynı zamanda konuyla alakalı Google Görsellerde de arama yapıldığı zaman konuyla alakalı görselimizin kullanıcı karşısına çıkması sitemiz açısından olumlu sonuçlara neden olacaktır. 

NOT: Belirtmek isterim ki; tek sayfa web sitelerinde anahtar kelime yoğunluğunu aşarak “Keyword Stuffing (Anahtar Kelime Doldurma)” olarak bilinen taktik yüzünden Google tarafından ceza yeme riski taşımaktadır. 

URL Yapılandırması

Tek sayfa web sitesi çoğunlukla URL adresinin sabit olduğu bilinmektedir ancak sitemizi belli bölümlerde böldüğümüz (div kullanımından bahsediyorum) durumda URL adresimizi o şekilde yapılandırabiliriz. 

Örneğin; 

Genel URL adresimiz: siteadi.com şeklinde iken “Dünya Klasikleri Kitapları” anahtar kelimesinin bölümüne geldiğimizde URL adresi: siteadi.com/dunya-klasikleri-kitaplari şeklinde değişebilir. 

Aynı şekilde sitemiz tek sayfa web sitesi olduğu için menü yapmaktan kaçınmamız doğru olmayacaktır. Bu durumda hedeflemekte olduğumuz anahtar kelimelere menümüzde yer vererek tıklandığı zaman sitemiz üzerinde bölümlere ayrılmış kısımlara yönlendirme işlemi gerçekleştirilebilir. Bu tarz menü kurgulamaları kullanıcıların site içerisinde ki gezinimlerini kolaylaştıracaktır. 

Backlink Alın

Tüm siteler için; siteler arasında bağlantı kurmak oldukça önemlidir. Ancak birden fazla sayfaya sahip olan sitelere oranla bu tek sayfa web sitesi için daha önemlidir. Sitenizin daha fazla trafik çekebilmesi ve daha iyi sıralara gelebilmesi için kullanıcıların ve Google’ın güvenini kazanmanız gerekecektir. Backlink; insanların sizlere referans olması, kendi sitelerinden link çıkışı yapmaları arama motorlarında sıralamanızın yükselmesine etkisi olan bir çalışma türüdür. 

Nedeni ise; farklı bir sitenin sizin sitenize link veriyor olması Google gözünde sizlere kefil olduğu anlamına gelmektedir. 

Site Hızı

Kullanıcıların site açılırken yüklenmesi oldukça uzun sürelerden çıkış oranları da aynı doğrultuda artmaktadır. Site ne kadar hızlı açılır, kullanıcıyı bekletmeden aradığını karşısına çıkarırsa bizler için oldukça olumlu sonuçlara sebebiyet olacaktır. 

Google’ın onayladığı birkaç SEO sıralama faktörlerinden biri olan “Site Hızı” konusuna kullanıcı deneyimi anlamında da birden fazla sayfaya sahip sitelerin dikkat ettiği kadar tek sayfa web sitesine de dikkat etmesi gerekmektedir. 

Sitenizin hızını analiz edebilmek adına “Google PageSpeed Insight” aracını kullanmanızı önerebilirim. Bu araçta; sitenizin hız performansını ölçebilir ardından hızını etkileyen faktörleri görebilir ve çözüm yollarına ulaşabilirsiniz. 

Örneğin sitenizin hızı oldukça düşük çıktıysa bu durumda aşağıda belirttiğim faktörler site hızımızı etkiliyor olabilmektedir. 

  • Görsel boyutlarının oldukça büyük olması,
  • Sunucunuzun yanıt süresini geç vermesi, 
  • Kullanılmayan ve kaldırılması gereken js ve cssler gibi faktörler yer almaktadır. 

Sayfanızı Kısa Tutmayın

Arama motoru sonuçlarında ilk sıralarda yer alan sitelerin birçoğunun içeriklerinin oldukça yoğun ve her aranan sorunun cevabını sunuyor oldukları görülmektedir. İlk sıralarda yer almasının nedenlerinden biri içeriğinin yoğun olması iken farklı nedenler ise; kullanıcının sitede daha fazla zaman geçirmesi, daha fazla tıklama ve daha fazla paylaşım alıyor olmasından kaynaklanmaktadır. 

Bu durumda bizler tek sayfa web sitesine sahip olacağımız için sayfamızı kısa tutmamıza gerek yoktur. Sitemizin, sektörle alakalı, hedeflemekte olduğumuz anahtar kelimelerle alakalı hedef kitlenizin aramakta olduğu tüm sorulara cevap verecek kadar uzun tutabiliriz. 

Scroll Down Özelliği

Scroll down özelliğinin de bu tarz tek sayfa web sitelerde sıklıkla kullanıldığı görülmektedir. Öncelikle scroll down’u açıklamam gerekirse; sonsuz kayan sayfa anlamına gelmektedir. Sonsuz kaydırma, tam olarak kullanıcının, sonuna kadar ulaşamadan bir sayfanın kaydırmaya devam etmesini sağlayan bir kullanım şeklidir. Scroll yapmaya devam ettiğinizde aşağı doğru kayan, sürekli içeriği artan ve hiç bitmeyecek miktarda içeriği kullanıcının karşısına Javascript sayesinde getiren bir yöntemdir. İdeal yükleme süresini koruyacak şekilde, yeni içeriğe kullanıcı tarafından “Daha Fazla Yükle” komutu verilmeden kaydırma noktasına ulaşmadan arka planda otomatik yüklenmesidir. 

Birkaç tane konuyla alakalı örnek vermek gerekirse;

Öncelikle ilk sırayı kesinlikle Google Görseller kısmına vermek istiyorum, aramakta olduğunuz herhangi bir konuda görseller kısmında scroll yaptığınız takdirde sonsuza kadar bir kaydırma işlemi yapılmaktadır.

Ardından ikinci sırada “Pinterest” yer alıyor, kullanıcılar herhangi bir konuda görsel aradığında konuyla alakalı tüm görselleri scroll yaptığı takdirde kullanıcının karşısına çıkarmaktadır.

Bunların peşinden ise Twitter, Facebook, Instagram gibi sosyal medya platformları yer almaktadır. Sosyal medya hesapları haricinde de tabii ki bu tarz scroll down özelliğine sahip siteler bulunmaktadır. Bu tarz sitelere de örnek vermek gerekirse; moda markası olan Axara,  haber sitesi olan Mashable gibi örnekleri vermek mümkündür. 

Ancak bu tarz kullanıcıya sonsuz içerik sunan sitelerinde sorunları olabilmektedir. Bunlardan bahsetmek gerekirse; 

Scroll Down Sitelerde SEO Sorunu

Sonsuz kaydırma özelliğine sahip olan sitelerde bu kısmı aktifleştirebilmek adına Javscript kullanıldığını daha önce de belirtmiştim. Fakat arama motorlarının birçoğu ki özellikle Google Javascript kodlarını doğru ve başarılı şekilde tarayamadığı görülmektedir. 

Google Web Yöneticilerinin şu şekilde açıklama yaptılar; 

Google, içerik bulmak için bazı JavaScript’ler yürütebilir, ancak Google’ın ne yapabileceği ve neleri anlayabileceği konusunda kısıtlamaları vardır. En iyi uygulama aynı kalır: Google’ın taramasını ve indekslemesini istediğiniz içeriği temel HTML’ye yerleştirin. Örneğin, içeriği birkaç dosyaya yayan AJAX sekmeleri yerine bir dosyaya koymak için jQuery sekmelerini kullanın. Kısacası, Google’ın içeriğinize erişmesini kolaylaştırın.

JavaScript, çerezler, oturum kimlikleri, çerçeveler, DHTML veya Flash gibi süslü özellikler sizi tüm sitenizi bir metin tarayıcısında görmekten alıkoyuyorsa, arama motoru örümceklerinin sitenizi taramakta zorlanmaları olabilir.

Scroll Down Sitelerinde SEO Sorunu Nasıl Çözülür?

Her ne kadar bu sorunu çözebilmek adına birkaç farklı yöntem olsa da Google’ın herkese önermekte olduğu tek bir yöntem var. O da; içeriğinizi bileşen sayfalarına bölmek. 

Adım adım ilerleyecek olursak; 

  • İçeriğini nasıl, ne şekilde böleceğinize karar verin. 
  • Scroll down barındıran bir URL yapısı oluşturun.
  • Her sayfada Google botlarına önceki ve sonraki sayfalarda neler olduğunu belirtmek adına “next/prev” komutlarını kullanınız. 
  • Scroll down sayfasında pushState kullanın. (pushState; tarayıcıya ne yükleneceğini ve kullanıcıya ne gösterileceğini söyler.) Buna alternatif olarak ise; kullanıcı davranışına göre ReplaceState yöntemini de kullanabilirsiniz. (ReplaceState; kaydırma işlemine yanıt verir ve kullanıcının herhangi bir durumda geriye doğru kaydırma işlemi yaptığında geçmişte yüklenen sayfaların görüntülenmesine izin vermektedir.)
  • Tüm işlemler sorunsuz kurgulandığında sitenizi SEO ile optimize etmeye hazır hale getirmiş olacaksınız. 

Scroll Map Raporuna Göre Sitenizi Tasarlayın

Scroll Map, kaydırma haritası olarak bilinmektedir. Kullanıcıların web sitesinde ne kadar aşağıya indiğini, en çok ve en az görüntülenen kısımlarını görsel olarak gösteren bir ısı haritasıdır da denebilir. Scroll Map’ler mobil ve desktop olmak üzere ayrılmaktadır.

Site üzerinde en çok görüntülenen kısımları sıcak tonlarda, en az görüntülenen kısımları ise soğuk tonlarda göstermektedir. Scroll Map’ler sadece renklerden ibaret değil elbette, yüzlerce sayfada kullanıcıların sitenizde en çok hangi butonlara tıkladıklarını da sizlere sunmaktadır.

Peki; sitenizi Scroll Map’e göre nasıl revize edebilirsiniz, adım adım bunları inceleyelim. 

  1. Kullanıcıların en az durduğu yerleri tespit ediniz. Soğuk renklerin yoğun olduğu yerler kullanıcıların en az bulunduğu, en az gördükleri yerlerdir. Tek sayfa web sitelerde amacımız kullanıcıların daha fazla scroll yapmasını sağlamak olduğu için Scroll Map sitemizin tasarımını nasıl planlayacağımız konusunda bizlere yardımcı olacaktır.
  2. Kullanıcıların site üzerinde ilk gördüğü yerleri keşfedin. Scroll Map kullanıcılar için hem mobilde hem de masaüstünde ortalama katlama kısmını bulmanıza yardımcı olur. Katlama, sadece kullanıcıların ekranlarının altında yer alan kesme noktasıdır. Scroll Map sayesinde, kullanıcıların sitenize girer girmez ilgisini odaklamak için sizler için en önemli alanları bu kısımlara yerleştirebilirsiniz. 
  3. İçeriğin devam etmekte olduğunu kullanıcılara gösterin. İçeriğin belli bir yerde bitmeyip hala devam ediyor olduğunu kullanıcılara satır sonlardan, boşluklardan ya da bloklardan faydalanarak gösterebilirsiniz. 
  4. Kullanıcıların aradıklarını sitenizde bulup bulamadığını tespit edin. Kullanıcıların siteniz üzerinde sonuna kadar scroll yapması sitenizi en iyi duruma getirmeyecektir. Çünkü bazı durumlarda kullanıcılar aradıklarını bulamadıkları için sitenin sonuna kadar scroll işlemi yapmaktadırlar. Bu durumda hedef kitlenizin ihtiyaçlarına uygun içerikleri sunmanız gerekmektedir. 
  5. Siteniz tüm cihazlarda iyi performans sergilediğinden emin olun. Scroll Map, kullanıcıların mobil ve masaüstünde scroll yapması hangi noktada bırakacağını göstermektedir, böylece sizler de tüm cihazlarla uyumlu olacak şekilde sitenizi tasarlayabilirsiniz. Genellikle mobil kullanım için daha kısa sayfalar tercih edilmekteydi ancak sizler kendi Scroll Map sonuçlarınıza göre kullanıcıların nasıl davrandığını gözlemledikten sonra tasarımlarınızı gerçekleştirebilirsiniz. 

FAQ Kullanın

Google’ın 8 Mayıs’ta yayınlamış olduğu içerikte arama sonuçları için yeni bir özelliği duyurmuştu. Bu özellik sayesinde kullanıcılar, web site sahiplerinin kendi siteleri özelinde belirleyeceği soru ve cevaplara arama sonuçları üzerinden ulaşabiliyorlar. 

Google, yapmış olduğu açıklamada FAQ alanlarının arama sonuçlarında çıkabilmesi için yapısal veri kullanılması gerektiğini söyledi. SSS sayfalarında yer alan sorularda işaretlenen soruları test aracında örnek kod olarak göstermektedir. Soru ve cevaplarınız için oluşturacağınız yapısal veri kodlarını web sitenizin <body> kısmına eklemeniz gerekmektedir. Kodları ekledikten sonra Google botlarının sitenizi taramasını sağlamalısınız.

Peki web sitemiz için FAQ yapısal veri kodlarını nasıl oluşturabiliriz? Google’ın kendi kaynak sayfasından kodları alıp soru-cevapları ekleyerek tek tek tüm işlemi manuel şekilde yapabileceğiniz gibi bazı sitelerde geliştirilen kod sayesinde daha kolay bu adımı geçebilirsiniz. 

Örneğin;  https://technicalseo.com/tools/schema-markup-generator/ buradan rahatlıkla yapısal veri kodunuzu oluşturabilirsiniz. 

Sitemize eklemiş olduğumuz FAQ Yapısal Veri kodunun kontrolünü ise; yapısal veri test aracı üzerinden sağlayabilirsiniz. Kodunuz herhangi bir problem yoksa “Tespit Edilenler” kısmında FAQ için belirlemiş olduğunuz sorular ve cevaplar görünecektir ancak problem varsa JSON hatası karşınıza gelecek ve FAQPage başlığı çıkmayacaktır. 

FAQ’da Nelere Dikkat Edilmeli?

  • Web sitenize hedef kitlenizin dikkatini çekecek soruları belirlemeye dikkat etmelisiniz. Yanlış seçilen sorular sadece arama sonuçlarında kullanıcılara aradıkları sorunun cevabını verecek ve sonrasında sitenize girmeyeceklerdir.
  • Yapısal veri kodunuzun doğru olduğundan emin olmanız gerekmektedir. Kopyalama işlemi sırasında herhangi bir boşluk ya da eksiklik kodunuzun doğru çalışmasını engelleyecektir. 
  • SEO’ya katkısını ölçümlemek için Search Console üzerinden Yapısal Veri Kodunu eklemeden önceki tarihlerdeki tıklama oranları ile karşılaştırabilirsiniz. 
  • FAQ için sitenize eklediğiniz sorulara kesinlikle web sitenizde yer vermeniz gerekmektedir, kullanıcıya web siteniz içerisinde yer vermediğiniz bilgiyi arama sonuçlarında vermeniz Google’a kullanıcı odaklı olmadığınızı düşündürebilmektedir. 

Kısacası; tek sayfa web sitesi, birden fazla sayfası olan siteler gibi sizlerde SEO için optimize edebilirsiniz. Yukarıda detaylıca anlattığım kriterleri uygumalaya başlayarak bu iş için adım atmış olacaksınız. Umuyorum ki en kısa sürede tek sayfa web siteniz arama sonuçlarında üst sıralarda çıkmaya başlayacaktır. 

İlk Yorumu Sen Yap

E-posta hesabınız yayımlanmayacak.