2. SEO ve UX – Uluslararası Dijital Pazarlama

Muhammed Taha Ayan

Dijital Pazarlama

2. SEO ve UX – Uluslararası Dijital Pazarlama

Önceki yazı:

Web site tasarımı ve tasarım özellikleri, kültürel sebeplerle ağır olarak etkilenebilir.

Görsellik

Her ülkede ortalama kelime uzunlukları ve cümle uzunlukları hesaba katılmalıdır. Örneğin Almanca’nın çok uzun kelimeleri bulunuyor, Arapça’da kelimeler çoğunlukla 3-5 harften oluşuyor. Her iki dilde de anlamı tamamen değiştiren özel karakterler bulunuyor ve bir şey ifade etmek için o ifadeye özel cümle yapıları olabiliyor.

Tasarım açısından bu durumlar, sıkı veya çok boşluklu yerleşimlerden kaçınmanızı gerektirecektir. Mobil tasarımınız için uzun kelimelere yeterli boşuğu bulamadığınız olacaktır.

Yazı tipini görsel olarak doğru seçmeniz gerektiği gibi özel karakterleri desteklediğine de emin olmanız gerekecektir.

Ayrıca fotoğraflar da UX ve marka mesajlarınızı iletmek için güçlü bir faktördür. Kitlenize hitap edecek görseller seçmelisiniz. Kültürel olarak hassas mı? Kitleniz onları tanımlayabilir mi? Yerelleştirilmiş mesajlar bulunuyor mu? Hedeflediğiniz kitleye uyuyor mu?

Düzen

Asya’daki web sitelerini incelerseniz düzen olarak ne kadar yoğun olduğunu fark edeceksiniz. Bunda amaçları, çok yoğun bir çalışma programına sahip olduklarını, işlerini ciddiye aldıklarını anlatmaya çalışmalarıdır. Diğer taraftan, Avrupa’da ise web sitelerinde epey boşluklu tasarımlarla karşılaşacaksınız. Onların da amaçları, kullanıcının gözünü yormayan, sade bir tasarımla çalışma programının net ve planlı olduğunu anlatmaya çalışmalarıdır.

Ülkemizdeki tasarımcılarımız buna epey şahit oldukları için şu sözler tanıdık gelecektir: “Şuradaki boşluk çok olmuş, site bomboş görünüyor.” “Böyle çok dip dibe olmuş, kullanıcı bir şey anlamaz bu siteden.”

İşte bu optimizasyonlar, göründüğünden çok daha önemlidir. Kültürel tasarım farklarına dikkat etmelisiniz, uluslararası pazarda vereceğiniz mesajın farkında olmalısınız.

Uluslararası SEO

Uluslararası SEO, çok karmaşık göründüğü için insanların kaçındığı bir konudur. Ancak şunu iyi bilmek gerekir ki bir ülkeyi hedefleyen bir web siteniz olsa da bunu o ülkenin arama motorlarında gösteremezseniz hiç bir faydası yoktur.

Karmaşık görünen bu konuyu mümkün olduğunca basit anlatmaya çalışacağız. Umuyoruz ki teknik yönlerini size daha kolay anlatabiliriz ve karar vermenizde daha net olmanızı sağlarız.

Ön Hususlar

Eğer arama motorlarına söylemezseniz web sitenizin belirli bir ülkeyi hedeflediğini bilemezler. Sadece o dilde içerik yazmanız yeterli değildir. Arama motorlarına, sayfanızın hangi dilde olduğunu söylemelisiniz. Böylece arama sonuçlarında, arama yapılan ülkenin diline göre sonuçlar çıkacaktır.

Ayrıca unutmayın ki Google, her ülkenin ana arama motoru da değildir.

 

2. SEO ve UX – Uluslararası Dijital Pazarlama

 

Yukarıda, Çin’de kullanılan arama motorlarının kullanım oranlarını görebilirsiniz. Eğer uluslararası SEO yapacak veya yaptıracaksanız en baştan doğru organize etmelisiniz.

URL Yapısı Seçenekleri

Web sitenizi uluslararası pazar için inşa ederken 3 ana seçeneğiniz bulunuyor:

  • Ülke kodlu üst seviye alan adları (CCTLDs)
  • Alt alan adları
  • Alt dizinler

CCTLDs

Bu seçenekte her hedef ülke için alan adı satın almanız gerekiyor. Örneğin Türkiye için www.webtures.com.tr adresini kullanıyoruz.

Bu, coğrafi hedefleme için arama motorlarına güçlü bir sinyal verir ve barındırma sunucunuzun da hedef ülkede olması bu sinyali güçlendirir. Ayrıca bu durum arama motorlarına ve insanlara da güven verir. Böylece hedef ülkedeki arama sonuçlarında şahane bir yükselmeyle mutlu olabilirsiniz.

2 veya 3 hedef ülkeniz varsa CCTLDs önerebiliriz Daha fazla ülke demek, daha fazla alan adı, daha fazla sunucu, daha fazla maliyet demektir.

Elbette bu strateji ile alan adı otoritenizi böldüğünüzü unutmayın. Bu durum, link inşası için daha sıkı bir çalışma gerektirecektir. Bu sebeple iyi bir SEO ekibi ile sürekli çalışmayacaksanız bu seçeneği eleyebilirsiniz.

Alt Alan Adları

Bu durumda jenerik üst seviye alan adlarını (gTLD) kullanmanız daha doğru olacaktır. Alt alan adı olarak çoğunlukla hedef ülke veya dil kodunu kullanıyorsunuz. Örneğin Fransa için fr.siteadresi.com kullanılabilir.

Bu yöntemin birçok avantajı vardır. Özellikle kurulumu basit, sunucu esnekliği olan, arama motorlarına doğu coğrafik sinyali veren bir yöntemdir. Ancak müşterilere daha az güven verir ve alan adı otoritenizi de bölecektir.

Alt dizinler

Yine gTLD kullandığınız ancak bu sefer dizinleme ile dilleri ayırdığınız bir yöntemdir. Örneğin Rusya için www.siteadresi.com/ru/ kullanılabilir.

Bu yöntemde alan adı otoritesi bölünmediği için link inşası daha basit olacaktır. Ancak, maalesef bu yöntem, arama motorlarına web sitenizin hedeflediği coğrafya hakkında yeterince güçlü bir sinyal vermemektedir. Elbette bunun da çözümü vardır; Google Search Console’da belirtmek, schema.org kullanmak gibi…

URL yapınızı planladıktan sonra anahtar kelime araştırmalarına geçebilirsiniz.

Uluslararası Anahtar Kelime Araştırması

Önceki yazımızdan tekrar hatırlayalım: “kelime kelime çeviriler asla doğru değildir.” Hedef kitlenizin arama alışkanlıklarını iyi analiz etmelisiniz, anahtar kelimelerinizi iyi yerelleştirmelisiniz.

Bunun için anahtar kelimelerinize çeviri yaptıktan sonra anahtar kelimenizin aranma hacmini gerekli araçlarla öğrenmelisiniz. Doğru dil ve coğrafyayı seçtikten sonra Google Ads Keyword Planner, Baidu Index gibi anahtar kelime planlayıcılarını kullanabilirsiniz.

Optimum anahtar kelimeyi seçtikten sonra ilgili sayfaları optimize ve lokalize etmelisiniz.

İşletmenize özel Uluslararası Dijital Pazarlama ile e-ihracat stratejilerini öğrenebilirsiniz.

Sonraki yazılar:


4. SEM ve SMM – Uluslararası Dijital Pazarlama

İlk Yorumu Sen Yap

E-posta hesabınız yayımlanmayacak.