UX İncelemesi Rehberi – İşletmenize Sağlayabilecek Yararları

UX İncelemesi, ürününüzün işletme değerini önemli ölçüde artırma potansiyeline sahip bir hizmettir. Süreç, kullanıcı deneyimini ve iş değerini odak noktasında tutan bir kapsamlı ürün analizini içerir.

UX İncelemesi sayesinde, ürününüz üzerinde zararlı etkileri olabilecek sorunları tespit edebilecek ve bunları düzeltmek için çözümler bulabileceksiniz.

Bu hizmetin sorunlarınızı aşmanıza ve dijital ürünün öne çıkmasına nasıl yardımcı olabileceğini öğrenin.

UX İncelemesi nedir?

UX İncelemesi, belirli kullanıcı deneyimine ve kullanılabilirlik araştırma yöntemlerine dayanan kapsamlı bir analizdir. Bir uygulama veya ürün içindeki çeşitli sorunlara neden olabilecek aksaklıkları bulmak için yapılır. Bu aksaklıklara örnek olarak; kullanıcıların uygulamayı hemen terk etme oranının yüksek olması, ürünün amacının yanlış anlaşılması veya erişilebilirlik sorunları verilebilir. Daha fazla ürün geliştirmeye devam etmenize ve iş çözümlerini doğrulamanıza yardımcı olacaktır.

UX İncelemesinin Amacı Nedir?

  • Ürünün işletmenize katacağı değerini anlamak
  • Ürününüzün performansını hızlı ve uygun maliyetli bir şekilde önemli ölçüde artırmak
  • Yeni ürün geliştirmeye para harcamadan önce tüm UX ve kullanılabilirlik sorunlarını tespit edebilmek
  • Ürününüze başka bir perspektiften yeniden bir göz atmak
  • Mevcut bir ürünle ilgili sorunları gidermek.
  • Gelecek için öneriler almak
  • Ürünü kullanan veya kullanacak olan kullanıcılar için bir değer tanımlamak

Bir UX incelemesinin sonunda, düzeltilecek sorunların listesini, hızlı kazançları ve ürünün gelecekteki gelişimi için önerileri içeren bir rapor alırsınız. Bu rapor, dijital ürününüzün hangi aşamada olduğuna bakılmaksızın, onu iyileştirmeye ilişkin açık bir şekilde tanımlanmış sonraki adımları içereceğinden adeta bir yol haritası görevi görecektir.

İşletmeniz İçin Bir UX İncelemesinin Avantajları

UX incelemesiUX sorunlarınızı çözmenin ekonomik ve hızlı yoludur. Bir UX incelemesi ile, ürünün rekabet gücü ve değerini artıracak, pazarlama kapsamını genişletecek, bir ürün yaratmış olacak ve iş hedeflerinize ulaşmış olacaksınız. Bu UX aracının avantajlarına daha yakından bakalım.

  1. Yeni bir bakış açısı kazanın

Birçok iş sahibi, zamanlarının çoğunu işlerini geliştirmek için harcar ve tamamen ürünlerine odaklanırlar. Bu anlaşılabilir bir durum, ancak tünel görüşü olarak da adlandırılan bu davranış, iş sahiplerinin ürün hakkındaki görüşlerini etkileyebilir ve kusurlarının farkında olmalarını engelleyebilir.

Uzun ve yorucu projelerin iş sahiplerinin projeleri algılama biçimini değiştirebileceği daha önce de kanıtlanmıştır. İş sahipleri demirlenme etkisi (focalism, anchoring) olarak adlandırılan bir fenomen nedeniyle karşılaştırma yapamayabilirler.  Demirlenme etkisi, insanların karar verirken gördükleri ilk bilgiye çok fazla odaklandığı durumlarda ortaya çıkar. Bu durumda, liderler kendi ürünlerine çok fazla odaklanırlar.

Tam aksine, ürününüzün UX incelemesini yürütmekten sorumlu ekip zaten birçok girişimle (start-up) çalışmıştır ve perspektifleri tek bir şirketin çok ötesine geçmiştir. Müşterilerimizin çoğu demirlenme etkisinin tuzağına düştü, ancak bir UX incelemesi yapmak onlara iş modellerini değiştirmelerine ve ürünlerini başarıyla sunmalarına yardımcı olacak yeni bir bakış açısı sundu.

  1. Ürününüzü rakiplerinizle karşılaştırın

Ürününüzün gelişimi üzerinde çalışırken, bunun ötesini görmek için zaman ayırmak ve rekabetinizin başarılarından ve hatalarından öğrenmek kolay değildir. Bir UX incelemesi, ürününüzü pazardaki ilgili ürünlere getirilmiş çözümlerle değerlendirecektir, hatta bu ürünlerden bazıları doğrudan rakipleriniz olacaktır.

İş sahiplerinin büyük bir kısmının zamanlarının çoğunu ürünleri üzerinde çalışarak harcadığını, fakat pazarı takip edip ürünlerini doğrulamak için çok az zaman harcadığını biliyor muydunuz? Daha iyisini yapmanıza yardımcı olabiliriz.

Kıyaslamanın rekabet avantajı sağlama üzerinde önemli bir etkisi vardır, farklı kıyaslama stratejileri hakkında bilgi edinebilirsiniz. Bu çalışma Journal of Business Studies Quarterly’den alınmıştır.. Ayrıca, start-upların çoğu başarısızlıkla sonuçlanır, çünkü rakipleri onlardan daha iyi performans gösteriyorlardır veya kendi iş modellerini pazara göre ayarlamıyorlardır.

Müşterilerimizin çoğu rekabet analizinden yararlanmışlardır. Kimi müşteriler, iş gereksinimlerini daha iyi desteklemek için B2C’den B2B modeline geçiş yaparken, diğerleriyse ise B2B’den B2C’ye geçiş yaptı. Değişiklikler, şirketlerin daha fazla başarı elde etmek için ürünlerini yeniden şekillendirmelerine ve iş modellerini ayarlamalarına yardımcı olmuştur.

Diğer müşteriler, ürün fikirlerinin işletme veya pazar söz konusu olduğunda çok az iş getirebileceğini görüp ve bu fikirlerden vazgeçtiler, bu sayede binlerce doları boşa harcamaktan kurtulmuş oldular.

  1. En önemli müşteri ihtiyaçlarına odaklanın

Güçlü, net değer teklifi işinizde fark yaratabilir. Bu, ürününüzle ilgili en önemli soruları yanıtlamanın en iyi yoludur.

Forbes’dan Mark Evans’a göre:

“Güçlü değer önerileri geliştirmek yalnızca hedef kitlelerle bağlantı kurmayı kolaylaştırmakla kalmaz, aynı zamanda bir şirketin pazarlama ve satış faaliyetlerinin üzerine inşa edilebileceği bir temel oluşturur.” Mark Evans, Forbes

Başarısız start-uplara (girişimlere) geri dönersek, çoğunun takip etmesi kolay olan net bir değer teklifi yoktu. Bu çalışmaya göre, girişimlerin başarısız olmasının bazı nedenleri odak kaybı ve bir pazar ihtiyacını hedeflememektir (on sekiz popüler nedeni daha raporda bulabilirsiniz).

Kendinize işletmenizin ne hakkında olduğunu anlayıp anlamadığınızı ve bunu diyaloğa döküp dökemediğinizi kendinize sorun. Bunları yapamıyorsanız, UX incelememiz etkili bir değer teklifi oluşturmanıza yardımcı olacaktır.

  1. Tüm paydaşların çıkarlarını uyumlu hale getirin

“Çatışmanın olmayışı bana iki şeyi anımsatıyor, ya kurucu ortağın açık ve dürüst geribildirimlerle başa çıkabileceğini düşünmüyorsunuzdur ya da aranızdaki ilişkinin üzerinde yürüdüğünüz yumurta kabukları kadar kırılgan olduğunu düşünüyorsunuz.” Khalid Halim, RebootHQ

İşletmelerin sonunu getiren çatışmalar hakkındaki makalesinde Khalid Halim, çatışmaların doğal olduğunu ve her iki tarafın da gelişebilmek için bundan faydalanması gerektiğini belirtiyor. Asıl tehlike, işler asla iyileşmeyecek kadar kötüleşene kadar halının altına süpürülen, görünmeyen çatışmalardan kaynaklanır.

Her zaman üzerinde çalışılması gereken acil sorunların ve aksaklıkların bir listesi vardır. Bununla birlikte, ekip üyelerinin de kendi önceliklerine göre, ilk önce neyin ele alınması gerektiği konusunda kendi fikirleri vardır. Bu çıkar çatışmasını azaltmak için, çoğu müşterimiz, paydaşlara yeni bakış açıları kazandırıp önceliklerini yeniden gözden geçirebilmelerine fırsat tanıyan UX incelemesi yapmayı tercih ediyor. Bir uzlaşmaya varmalarına yardımcı olmak için onlara öncelikleri yüksek ve düşük olan sorunların bir listesini sunuyoruz.

  1. Ürününüzün pazar stratejisini yeniden değerlendirin

Girişimlerin başarısız olmasının ikinci en yaygın nedeni, iş modellerinin girmeye çalıştıkları pazara uygun olmamasıdır. Peki bu nasıl oluyor? Bazı girişimler önce harika bir ürün bulur ve daha sonra bir iş modeli arar. Bu kolayca başarısız olabilecek bir yaklaşımdır.

İlk başarı bile ürünün iyi ölçeklendirileceğini garanti etmez. Ürünle birlikte planlanan iyi bir iş modeli, ölçeklendirme sürecini kolaylaştıracak ve iş başarısı şansını artıracaktır.

Bazen, iş sahipleri iyi araştırılmış bir iş modeline sahip olduklarını düşünürler, ancak varsayımlarını yanlış veya alakasız verilere dayandırdıkları ortaya çıkar. Müşterilerimizden birini örnek verecek olursak, onlar için yapılan bir UX incelemesinde analiz araçlarının düzgün kurulmadığını gördük, şirket aslında iki farklı müşteri grubu için farklı analiz araçlarına ihtiyaç duyuyordu. UX incelemesi, doğru verilere ulaşılmasına yardımcı oldu ve ekibin kullanıcıların davranışlarını düzgün bir şekilde incelemesine zemin hazırladı.

  1. Sonraki adımlarınız için net ve basit bir yol haritası oluşturun

Alan Smith’e göre, “Tipik bir ürünün üretim maliyetinin yaklaşık % 75’i kavramsal aşama sürecinin sonunda taahhüt edilmektedir. Bu demek oluyor ki, bu süreden sonra alınan kararlar ürün üretim maliyetinin yalnızca % 25’ini etkileyebilir.” Bir ürünün maliyetinin büyük kısmı tasarım aşamasına bağlıysa, buna çok dikkat etmeliyiz. Bunu da UX incelemesi sırasında yapıyoruz.

Müşterilerimizden biri, hem mevcut hem de gelecekteki projeler için ölçeklenebilir tasarım ve geliştirme ekiplerine erişiminin ona kattığı değerden faydalanmıştır. Yol haritalarına ve önceliklerin belirlenmesine ilişkin kararlar, ürünün başarısını ve iş sahiplerinin gelecekteki girişimlerini büyük ölçüde etkiledi.

  1. Yazılım geliştirme maliyetini azaltın

İnsanlar ürün geliştirme sürecinde odaklanmada sorun yaşama ve ana yoldan sapma eğilimindedirler. Bir projedeki programcıların çalışma sürelerinin en az % 50’si yazılım geliştirme aşaması, önlenebilecek hataların yeniden işlenmesi için harcanmaktadır.

Dr. Sus Weinschenk’e göre, geliştirme süresini kısaltıp, yeniden tasarım maliyetlerini en aza indirerek maliyetleri kolayca azaltabilirsiniz. Sadece erken hata önlemeye yatırım yapmanız yeterlidir.

Bir UX incelemesi bunu başaracak ve kullanıcı odaklı bir çözümü erken bulmanıza yardımcı olacaktır. Kullanıcı deneyimi müşteri destek maliyetleri, potansiyel sorunların kullanıcı düzeyinde ortaya çıkmadan önce bulunup giderilmesiyle azaltılabilir.

UX incelemesi ile giderilen yaygın ürün sorunları

Bir UX incelemesi, ürün veya hizmetinizi geliştirmek ve kullanıcılarınızı mutlu kılmak için hangi sorunlara öncelik tanınacağını bulmanıza yardımcı olabilir. Aşağıda, UX incelemelerini yaptıktan sonra bulduğumuz diğer sorunları ve bunları gidermek için uygulanan çözümleri bulacaksınız.

Karmaşık bir ara yüzle ilgilenmek

Sorun:

Kullanıcıları bir ürünün premium sürümüne yükseltmek için kullanılan satış ekranı çok karmaşıktı ve bilişsel aşırı yüklenmeye neden oldu. Tek bir ekranda çok fazla öğe ve işlem gerçekleşiyordu.

Çözüm:

Premium aboneliğine yükseltme işlemi iki adıma bölünerek geliştirildi. Plan seçimi ve ödeme işlemi ayrı ayrı tamamlanarak ekranları daha anlaşılır kılmakla beraber kullanımı da kolaylaştırmış oldu. Dönüşümleri artırmak için daha fazla sosyal kanıt örneği de eklendi.

Mobil deneyimi mükemmelleştirin

Sorun:

Mobil kullanıcı deneyiminin biraz iyileştirilmesi gerekiyordu. Web formlarının tasarımı en iyi uygulamalardan biraz farklıydı, bazı öğeler çok küçüktü ve veri girişleri olabilecek en verimli şekilde tasarlanmamıştı.

Çözüm:

Mobil kullanılabilirlik, bölümlere ayrılmış kontroller, yerel mobil tarih seçiciler, ve belirli veriler için uygun klavyeler gibi veri girişi için kullanılan kullanıcı ara yüzü öğeleri en iyi uygulamaların kullanılmasıyla geliştirildi. Ayrıca, form doldurma alanları; birleştirilerek, kaydırıcıları uygulayarak ve mobil aygıtlar için bölümlere ayrılmış denetimler kullanarak basitleştirildi.

Mesajlaşma sistemini temizleme

Sorun:

Mesajlaşma sistemi biraz belirsizdi ve kullanıcı iletişiminin hızını ve verimliliğini azaltır nitelikteydi.

Çözüm:

Sistem tamamen yeniden tasarlandı ve kullanıcılar arasında sorunsuz ve net iletişim sağlandı.

Bilgi mimarisinde temizlik

Sorun:

Bilgi mimarisi yetersizdi. Bir kullanıcının profilini açtıktan sonra, yalnızca ad ve görüntü gösterildi, önemli bilgiler daha sonraya kadar sunulmadı. Kullanıcı profilindeki ana CTA (harekete geçirici mesaj) çoğaltıldı; bunu yapmak kullanıcıların kafasını karıştırmış olabilir.

Çözüm:

Önemli bilgilerin erişilebilirliği, özellikle mobil profiller üzerinde geliştirildi. Derecelendirmeyi, profil ayrıntılarını ve ana CTA düğmelerini “ekranın üst kısmına” yerleştirmek net bir hiyerarşi getirdi. Birbirinin tekrarı olan CTA’lar kaldırıldı, böylece alandaki kalabalık giderilmiş oldu.

Arama işlevini optimize etme

Sorun:

Platform rehberinde bilgi aramak daha kolay olabilirdi. Mobil cihazlarda sonuç sıralaması gizliydi ve doğru bilgiye ulaşmak ek çaba gerektiriyordu. Sıralama ve filtreleme seçeneklerini yoğun kullanmadan doğru bilgileri bulmak zordu.

Çözüm:

Platformdaki arama, filtrelerdeki açılır alanlar yerine kaydırıcılar gibi kullanıcı ara yüzü düzeltmeleri yoluyla mobil kullanıcılar için geliştirildi. Ayrıca, sıralama seçenekleri daha erişilebilir hale getirildi ve filtre ayarlarını anında temizleme seçeneği eklendi.

CTA’ları daha etkili hale getirme

Sorun:

Kullanıcılardan geri bildirimde bulunmalarını veya almalarını belirten CTA’lara erişim zordu ve kullanıcıların çoğu hizmetleri kötü değerlendirdi.

Çözüm:

Geri bildirim verme/alma işlevi mesajlaşma sistemine dahil edildi ve henüz geri bildirim vermeyen kullanıcılar için ek CTA düğmeleri eklenerek geliştirme yapıldı.

Kayıt sürecini basitleştirme

Sorun:

Bir tanışma platformu için açılış sayfasında gereken kayıt işlemi, kullanıcıların birkaç adımı takip etmesini istiyordu ve bu da kayıt sürecinde kullanıcılarda direnç oluşmasına sebep oluyordu.

Çözüm:

Açılış sayfası, ‘kayıt’ düğmesinin bir kayıt formuyla değiştirilmesiyle gerekli adım sayısı azaltılarak geliştirildi.

Kayıt ve sosyal kanıt bölümlerini daha görünür hale getirme

Sorun:

Bir açılış sayfasının kayıt bölümü yeterince belirgin değildi ve çok az sayıda sosyal kanıt örneği içermekteydi. Bu da ziyaretçilerin kullanıcılara dönüştürülme olasılığını azalttı.

Çözüm:

Açılış sayfaları, öne çıkan bir sosyal kanıt bölümü eklenerek ve kayıt bölümünü daha belirgin hale getirerek iyileştirildi.

Kullanıcı ara yüzü tasarımı için sektör standartlarını takip etmek

Sorun:

Bazı kullanıcı ara yüzü öğelerinin hizalanması ve konumlandırılması sektör standartlarına uymamıştır. Bu, kullanıcıların platformla etkileşime girerken karışıklık yaşamasına neden oldu.

Çözüm:

UI öğelerinin platform boyunca hizalanması ve konumlandırılması geliştirildi, böylece kullanılabilirlik artırıldı.

UX İnceleme Yöntemleri

Bir UX incelemesi yapmak için kullanılabilecek birkaç yöntem vardır. Hangisini seçtiğiniz, incelenen ürünün türüne ve onu etkileyen sorunlara bağlı olacaktır.

Yöntemler şu şekilde ayrılabilir:

  • Bir ürünün kullanıcı deneyimini test etme yöntemleri
  • Bir ürünün iş değerini ve piyasadaki performansını doğrulama yöntemleri

Şimdi de bu yöntemleri inceleyelim.

Bir Ürünün Kullanıcı Deneyimini Test Etme Yöntemleri

  1. Uzman değerlendirmesi. Olası kullanılabilirlik sorunlarını bulmak ve değişiklik önerileri sunmak için bir UX uzmanı bir ürünü inceler. Bu araştırmayı yürütmenin birkaç yolu vardır:
  • Sezgisel değerlendirme Bir araştırmacı ara yüzü inceler ve tanınmış kullanılabilirlik ilkelerine (“sezgisel tarama”) uygunluğunu kontrol eder. Burada amaç, bir sorunu keşfetmek ve çözmek için en iyi çözümü bulmaktır.

Sezgisel değerlendirme hızlı bir yöntemdir ve bir ürünün sorunlarına geniş bir genel bakış sunar. Potansiyel hatalara açık özelliklerin ve unsurların tanımlanmasına yardımcı olur ve iyileştirme için rehberlik sağlar.

Uzman, analizler için araştırmayı çeşitli kullanılabilirlik ilkelerine dayandırabilir. En yaygın olanı Jakob Nielsen’in On Sezgisel Kullanılabilirlik İlkesi’dir. Ancak, diğer kullanılabilirlik ilkeleri de vardır. Psikolojik Kullanılabilirlik Buluşsal Yöntemleri, ve 247 web kullanılabilirlik yönergeleri.

Uzman ayrıca aşağıdaki soruları sorarak temel kuralları takip edebilir:

  • Ekran veya herhangi bir unsur kafa karıştırıyor mı?
  • Kullanıcı bununla ne yapacağını biliyor mu?
  • Kullanıcı bunu kullanmanın sonuçlarını anlayacak mı?
  • Bilişsel Çözüm Yolu: Bir araştırmacı, bir üründe gerçekleştirilebilecek görevlerin bir listesini hazırlar. Kullanılabilirlik seviyesini belirlemek için araştırmacı tüm görevleri yerine getirir. Her adım için, ürünün kullanılabilirliği aşağıdaki gibi bir dizi soru ile doğrulanır:

– Nerede olduğumu biliyor muyum?
– Hangi seçeneklerin mümkün olduğunu biliyor muyum?
– Herhangi bir unsur karışıklığa neden oluyor mu?
– Mevcut doğru eylemi belirlemek mümkün müdür? Bu bilişsel izlenimin temel amacı, ürünün yeni kullanıcılar için öğrenilebilirliğini ve anlaşılabilirliğini test etmektir. Ayrıca, ürünün normal kullanıcılar için sezgisel ve kullanışlı olup olmadığını belirlemeye yardımcı olur.

  1. Analitik veri analizi. Analitik veri analizi bir ürünün gerçek kullanımını gösterir. Kullanıcı verilerini, kullanıcı davranışları ve eylemlerini izlemenizi ve toplamanızı sağlar.

Bu yöntem, kaç kullanıcının istenen eylemleri gerçekleştirdiğini, kullanıcıların nereden geldiğini, kullanıcı yolculuğunun hangi aşamalarında sorunla karşılaşıldığı veya kullanıcıların uygulamayı nerede terk ettiklerini ve dönüşüm oranının ne olduğunu belirlemeye yardımcı olur.

Fare hareketi ve tıklama izleme ısı haritaları, kullanıcıların yolculuğun her adımında ürünle nasıl etkileşime girdiğini gösterir. Kullanıcı davranışını doğrulamak için en popüler iki araç Google Analytics ve Hotjar’dır.

  1. Kullanıcı testi. Bazı durumlarda, ürünün hedef kullanıcı gruplarıyla kullanıcı test oturumları yürütmek de mümkündür ve oldukça faydalıdır.

Bir araştırmacı, gerçekleştirilen popüler görevlerin bir senaryosunu oluşturur ve test oturumu sırasında her kullanıcıdan görevler üzerinde çalışması istenir. Araştırmacı, ürünün sezgisel olup olmadığını, önemli aksiyonların gerçekleştirilmesinin kolay olup olmadığını ve yol boyunca herhangi bir sorun olup olmadığını değerlendirir. Bu yöntem, kullanıcıların ürünle nasıl etkileşime girdiğine ilişkin bir genel bakış sunar.

  1. İçerik Denetimi Bu tür bir araştırmanın amacı, ürünün içeriğini ve bilgilerini analiz etmek ve değerlendirmektir. İçerik denetimi, kullanılan dilin anlaşılabilir ve ürünün hedef kullanıcı grubuna hitap edip etmediğini belirlemeye yardımcı olur. Ayrıca içeriklerin SEO dostu olup olmadığını doğrulamaya yardımcı olur. İçerik denetimi, ürünün kullanıcı deneyimini doğrulayan diğer yöntemlerin bir parçası olarak da kullanılabilir.
  2. Kişi değer önerisi analizi. Mevcut araştırmaya ve müşterinin bilgisine dayanarak, UX uzmanı ürün için kişiler oluşturur. Bu kişiler, ürünü kullanabilecek farklı kullanıcı türlerini temsil eden ve kullanıcının ihtiyaçlarını, hedeflerini ve motivasyonlarını anlamaya yardımcı olan kurgusal karakterlerdir.

Araştırmacı daha sonra kişiler için ideal değer önermesini inceler ve ihtiyaç listesi ışığında ürünün bu değerleri sağlayıp sağlamadığını kontrol eder. Ürünü bu şekilde analiz ederek, kullanıcıların ihtiyaçlarına göre herhangi bir özelliklerin eksik kaldığını tespit etmek mümkündür.

  1. Erişilebilirlik incelemesi. Bu analizin amacı, ürünün engelli kullanıcıların ihtiyaçlarını nasıl karşıladığını kontrol etmektir. İnceleme, Web İçeriği Erişilebilirlik Yönergeleri (WCAG) 2.0.‘i baz alır.

Bir Ürünün İş Değerini ve Piyasadaki Performansını Doğrulama Yöntemleri

  1. Pazar araştırması: Bir araştırmacı hedef pazarı analiz eder ve müşteriler hakkında bilgi toplar. Pazar araştırması, pazarın boyutunu ve olası pazar payınızı görmenin yanı sıra insanların bir ürüne karşı tutumunu öğrenmeye yardımcı olabilir. Bu yöntem aynı zamanda ürünün pazar eğilimleri bağlamında anlaşılmasına yardımcı olur.
  2. Rakip kıyaslama ve eksik özellikler: Bu yöntem, rakiplerin müşterinin işi ve ürünü ile ilgili güçlü ve zayıf yanlarını doğrulamayı amaçlamaktadır. Ayrıca fırsatları ve tehditleri tespit etmeye yardımcı olur.

Araştırma; işin pazar konumu, pazarlama kampanyaları, ürün ve hizmet türleri ve tasarımı ve promosyonlar gibi ilgili tüm bölümlerinin analizini içerebilir. İlgili her bilgi, rekabeti daha iyi anlamaya yöneliktir.

Araştırma aşağıda belirtilen konulara ışık tutar:

  • Ürün özelliklerinin rakipler tarafından sunulan özelliklere göre analiz edilmesi. Bu araştırmayı yapmak, önemli eksik özellikleri görmenizi ve rakiplerin çözümlerine kıyasla önemli bir avantaj elde etmenizi sağlar.
  • Henüz rakipleriniz tarafından bir girişimde bulunulmayan niş alan veya iş potansiyeli bulmak.
  • Rakiplerin müşterilerle nasıl bağlantı kurduğunu ve iletişim kurduğunu anlamak.
  • Müşterileri hedeflerken daha verimli olmak.
  • Yeni müşteriler bulmak.

Doğru Yöntem Nasıl Seçilir?

Bir yaklaşım seçerken herkese uyan tek bir yöntem olmadığını bilmek gerekir. Doğru yöntemi seçmek, sorunun ve istenen sonucun karmaşık bir analizini gerektirir ve aşağıda belirtilenler gibi çeşitli faktörlere bağlıdır:

  • Projenin hangi aşamada olduğu.
  • Erişebildiğimiz veriler.
  • Ürünün karşılaştığı sorunlar.
  • Projenin amacı.
  • Ürün geliştirme sayesinde daha ileri gitmek için bilmemiz gerekenler.
  • Zaman ve bütçe.

Tüm yönleri doğrulamak mümkün olmasa da, burada amaç ürüne en çok fayda sağlayabilecek yöntemi seçmektir. Araştırmacı, bilinen tüm değişkenleri dikkate alarak en uygun yöntemleri seçebilir. Kapsamlı sonuçlar elde etmek için çeşitli yöntemleri bir arada kullanmak her zaman faydalıdır.

Tüm yöntemler müşteri ve ürün ihtiyaçlarına göre özelleştirilebilir.

Bir UX İncelemesi Nasıl Yapılır? Adım Adım Rehber

Bir UX incelemesi yapmayı planlıyorsanız, işlemin her adımında size yol göstermesi için aşağıdaki yönergeleri kullanın.

Bir inceleme yaparken, her şeyin düzgün çalışması için sağlam bir zemin hazırlamak projenin verimini oldukça artırır. Başlamadan önce araştırma aşamasına hazırlanın ve ihtiyacınız olan araçları kurup hazır bulundurun. Süreç boyunca ilerlemenizi takip etmek, organize çalışmak ve dosyaların güncel tutulmasını sağlamak önemlidir.
Adımlar:

  1. Ürün ve iş hakkında daha derin bir anlayış geliştirin
    1. Pazar araştırması yapın. Hedeflediğiniz pazarı, rakiplerinizin kim olduğunu ve rakiplerinizin hangi alanlarda iyi olduğunu bilmek her zaman işinize yarar. Her koşulda resmi bir analize ihtiyaç yoktur, yine de bazı genel bilgiler çok önemlidir.
    2. Paydaşlarınızla görüşün. İnceleme gereksinimleriniz ve beklentileriniz de dahil olmak üzere mümkün olduğunca fazla bilgi edinin.
    3. İncelemenin kapsamını belirleyin. Analiz, sınırlı sayıda sorunun üstesinden gelmeye odaklanmalıdır.
    4. Ürüne erişin.
    5. Projenin ihtiyaçlarına katkısı olacaksa, çeşitli araçlara ve analiz yazılımlarına erişin.
  1. Doğru yöntemleri seçin

Her projenin gereksinimleri farklıdır, bu nedenle araştırma yaparken her vakayı ayrı incelemek gerekir. Bazı projeler daha derin pazar veya işletme araştırması gerektirebilir, ancak bazen üzerinde çalışmak için geçerli analitik kullanıcı verileriniz de olmayabilir. Bazı vakalar tam pazar analizinden ziyade sadece kullanılabilirlik sorunları analizini gerektirebilir. Araştırma yöntemleri her bir projenin ihtiyaçlarına uygun olmalı ve paydaşlarınızın beklentileri doğrultusunda oluşturulmalıdır.

Bir inceleme birkaç yöntemden oluşuyorsa, yöntemleri öncelik sırasına koyup araştırma için bir plan oluşturun.

  1. Araştırma yapın, verileri ve sonuçları analiz edin

Araştırma süreci, seçtiğiniz yönteme bağlı olarak değişir. Hiçbir zaman araştırmanın genel amacını unutmayın, önemli bölümlere ve konulara odaklanın.

  1. Raporunuzu hazırlayın

Bulgularınızı ve verilerinizi açıkça anlaşılabilir ve görsel olarak çekici bir şekilde sunun.

İncelemenin amacı, değişim gerektiren konuları saptamaktır, ancak önerilerinizi eklemeyi unutmayın. Sadece hataları tanımlamak tek başına bir değer katmaz, size hızlı kazançlar ve ürünü olumlu yönde etkileyecek öneriler sağlamak çok önemlidir.

UX İncelemesi ile İşletmenizde Dönüşümler Yaratma

Henüz ikna olmadıysanız, müşterilerimizden biri olan Raqib50 hakkında araştırma yapın ve bir yılda nasıl %180 büyüme sağladıklarını öğrenin.

Kuveyt merkezli bir sivil haklar girişimi olan Raqib, UX incelemesinden sonra, proje sırasında son teslim tarihinin öne çekilmesine rağmen ürünlerini zamanında pazara sürmeyi başardılar. UX incelemesini yapmanın maliyeti, sonuçlara bakıldığında görmezden gelinebilirdi; geliştirme süresinden iki hafta kısıldı ve böylece 8.000 $ değerinde tasarruf sağlandı.

İşte müşterimize birçok fayda sağlayan UX incelemesinin bir özeti. Bu metrikler, Raqib’in sivil arenadaki çeşitli genç gruplarını harekete geçirmesine ve sosyal değişim getirmesine yardımcı oldu.

  • Popülerlik seviyesi beklentilerin üzerinde geldi: Yıllık %180 kullanıcı büyümesi
  • Kullanıcı etkileşimi %45’in üzerinde iyileşti, oturum sayısı %86 arttı.
  • İlk etkileşimden sonra terk edilen oturum sayısı %21 azaldı.
  • Oturum süresi %40 artırıldı.

Her Şeyi Bir Araya Getirmek

Bir UX incelemesi, ürün veya hizmetinizin değerini artırmak ve kullanıcılarınızı memnun edebilmek için hangi sorunla öncelik verilmesi gerektiğini görmenize yardımcı olabilir.

Bir UX incelemesi yapmak önemli faydalar sağlar. UX incelemesi size aşağıda belirtilen konularda fayda sağlayabilir:

  • Ürününüz hakkında yeni bir bakış açısı kazanma
  • Ürününüzü rakiplerinizinkileri ile kıyaslayarak rekabet avantajı elde etme
  • En önemli müşteri ihtiyaçlarına odaklanmanıza yardımcı olma
  • Tüm paydaşların çıkarlarını uyumlu hale getirmeye
  • Ürününüzün pazar stratejisini yeniden değerlendirmeye
  • Sonraki adımlarınız için net ve basit bir yol haritası oluşturmanıza
  • Yazılım geliştirme maliyetini azaltmaya

Bir UX incelemesi; kullanıcı ara yüzü, mobil kullanılabilirlik sorunları, harekete geçirici mesajların iyileştirilmesi ve bilgi mimarisinin iyileştirilmesi gibi çok görülen sorunların tanımlanmasına ve düzeltilmesine yardımcı olabilir.

Bir UX incelemesi yapmak için kullanılabilecek bir dizi yöntem bulunmaktadır. Hangi yöntemleri kullandığınız ürününüze ve onu etkileyen sorunlara bağlı olacaktır. İncelemeyi yaparken, aşağıda belirtilen adımlar size yol gösterecektir:

  • Ürün ve iş hakkında daha derin bir anlayış geliştirme
  • Projenizin gereksinimlerine göre doğru yöntemleri seçme
  • Araştırma yapma, verileri ve sonuçları analiz etme
  • Önerileri içeren bir rapor hazırlama

Her ne kadar kendi UX incelemenizi yapmanız mümkün olsa da, uzmanların deneyimlerinden faydalanmak sizin için yararlı olabilir. Webtures’ta yıllarımızı UX incelemeleri yaparak ve yaklaşımımızı geliştirmek için harcadık. Yardıma ihtiyacınız olursa bizimle iletişime geçin.

 

İlk Yorumu Sen Yap

E-posta hesabınız yayımlanmayacak.